Vikatilanteet

Ohjeita mahdollisiin vikatilanteisiin

Verkon valinnan aiheuttamat pätkimis- ja yhdistymisongelmat

4G-verkkoon soveltuva puhelin pyrkii 4G-verkkoon aina ollessaan 4G-kuuluvuusalueella. 4G-puhelin yrittää hakeutua 4G-verkkoon myös siinä tapauksessa, että siinä on 3G-liittymä tai että paikallinen 3G-verkko on 4G-verkkoa vahvempi. Näissä tilanteissa 4G-verkkoon pyrkiminen voi aiheuttaa sen, että puhelut yhdistyvät ajoittain viiveellä, jäävät yhdistymättä tai siirtyvät vastaajaan.

Ongelman voi korjata valitsemalla puhelimen verkonvalinta-asetus manuaaliseksi ja nopeimmaksi käytettäväksi yhteydeksi "2G tai 3G". Asetusvalikon nimi ja manuaalisen verkon valinnan mahdollisuus riippuvat puhelimen mallista.

Laitekohtaisia ohjeita verkonvalinnan asettamiseen
  • Android: Asetukset -> Lisää asetuksia -> Matkapuhelinverkot -> Verkontila -> WCDMA/GSM (automaattinen yhdistäminen) tai lukitus jompaankumpaan verkkoon: VAIN 3G/WCDMA / VAIN 2G/GSM
  • Apple iOS: Asetukset -> Mobiiliverkko -> "Ota käyttöön 4G" - täppä pois päältä
  • Windows phone 8.0 ja vanhemmat: Asetukset -> Matkapuhelinverkko -> Nopein yhteys -> 2G tai 3G
  • Windows phone 8.1 ja uudemmat: Asetukset > Matkapuhelinverkko -> SIM-asetukset> Nopein yhteys -> 2G tai 3G
Paranna kuuluvuuttasi

Kuuluvuutta voi yrittää parantaa siirtymällä rakennuksessa toiseen huoneeseen, kokeilemalla kuuluvuutta ulkona ja varmistamalla ettei päätelaitetta ole lukittu millekään tietylle taajuudelle*. Kuuluvuutta voi myös parantaa asentamalla ulkoantennin esim. talon katolle. 
DNA Kotimokkula 4G WLAN on langattoman lähiverkon tukiasema ja sen kuuluvuutta voi parantaa sijoittamalla kotimokkula paikkaan jossa matkaviestinverkko kuuluu parhaiten. DNA:n mokkula-antennilla voi myös parantaa mobiililaajakaistayhteyttä.

Kuuluvuuteen voivat vaikuttaa maaston muodot ja lähimmän tukiaseman sijainti, ympäröivät rakennukset ja niissä käytetyt rakennusmateriaalit (esim. selektiivilasit).

*Monet päätelaitteet on mahdollista lukita eri taajuuksille ja siitä voi tietyissä tilanteissa olla kuuluvuudelle paljon hyötyä. Jos kuuluvuus kuitenkin heikkenee yllättäen, on syytä tarkistaa, ettei päätelaitetta ole lukittu millekään yksittäiselle taajuudelle, koska matkaviestinverkon kaikissa tukiasemissa ei esimerkiksi ole kaikkia tajuuksia käytössä. 

Mistä tiedän onko alueellani kuuluvuushäiriötä?

Jos huomaat matkapuhelinverkon kuuluvuuden tai toiminnan heikentyneen, kannattaa tarkistaa mahdollinen vikatilanne esim. DNA:n häiriökartalta tai seurata häiriötiedotteita

Jos häiriö pitkittyy, tee vikailmoitus yritysasiakaspalveluumme 044 144 099 (valinta 2).

Vikailmoitukset

Voit tehdä vika - ja häiriöilmoituksen soittamalla yritysasiakaspalveluumme 044 144 099 (valinta 2).

Palvelemme seuraavissa asioissa 24/7:

  • Liittymien sulkeminen varkaus- ja katoamistapauksissa yritysasiakkaille
  • PUK-koodi yritysten nimetyille yhteyshenkilöille
  • Vikailmoitukset