Laskut ja maksaminen

Usein kysytyt kysymykset

Mistä saan ladattua laskukopion?

Yritysliittymien PDF-laskukopion voit ladata YritysDNA-itsepalvelun "Laskut" välilehdeltä.

Jos yritykselläsi on kuluttajapalveluita, niiden voit ladata PDF-laskukopion joko Oma DNA -sovelluksesta tai selainitsepalvelusta.

Mistä voin päivittää laskutustietojani?

Tältä sivulla voit tilata sähköisen laskun tai ilmoittaa muuttuneet laskutusyhteystiedot.

Mistä voin muuttaa laskutustapaa?

Riippuen yrityksesi käytössä olevista palveluista voit tilata laskun sähköpostilla tai verkkolaskuna. Tällä sivulla voit tilata sähköisen laskun tai ilmoittaa muuttuneet laskutusyhteystiedot. Osa pankeista tarjoaa myös kuluttajille suunnattua e-laskua yrittäjille, halutessasi voit tiedustella tämän vaihtoehdon käyttöönotosta omasta pankistasi.

Millaisia kuluja maksukehotuksesta saattaa aiheutua?

Laskut on suoritettava viimeistään laskun eräpäivänä laskussa mainituilla tiedoilla.

Viivästyneestä maksusta DNA:lla on oikeus periä viivästyskorkoa korkolain mukaisesti ja maksukehotuksesta hinnaston mukainen 12 euron maksukehotusmaksu. Lisäksi DNA:lla on oikeus periä viivästyneestä laskusta aiheutuneet perintäkulut.

11.12.2024 jälkeen lähetettävien maksumuistutusten yhteydessä veloitetaan 40 euron viivästysmaksu (vakiokorvaus). 12 euron maksukehotusmaksua ei veloiteta erikseen. Viivästysmaksu perustuu saatavien perinnästä annettuun lakiin: velkojalla on oikeus saada vakiokorvaus eli viivästysmaksu 40 euroa perintäkuluina, kun laskun maksu on viivästynyt siten, että velkojalla on oikeus myös viivästyskorkoon.

Jos erääntyneitä laskuja ei ole maksettu maksukehotuksesta ja palvelun sulkemisesta huolimatta, erääntyvät myös muut palvelusta laskutettavat, vielä erääntymättömät saatavat heti maksettaviksi.

Maksamattomien laskujen vuoksi suljetun liittymän uudelleen avaus 10,00 €

Maksamattomien laskujen vuoksi suljetun liittymän uudelleen avaus pikatoimenpiteenä 25,00 €

Entä jos laskun maksamisessa sattui virhe?

Laskuhuomautusilmoitus on tehtävä kirjallisesti ennen eräpäivää ja riidaton osa maksettava eräpäivään mennessä. Myös maksuvirheestä tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme heti sen sattuessa. Esim. mikäli lasku on maksettu väärillä tiedoilla tai lasku on maksettu kahteen kertaan.

Kuinka pitkä on laskutusjakso ja mikä on minimilaskutusraja?

Matkapuhelinliittymien laskutusjakso on kalenterikuukausi. Muilla tuotteilla ja palveluilla laskutusjakso voi olla, tuotteesta riippuen, pidempi. Minimilaskutusraja 5 euroa.

Mitä ovat laskullani olevat lisämaksulliset palvelut?

Laskulta nähtävässä palveluerittely-kohdassa on listattu kaikki lisämaksulliset puhelut ja viestit, esim. Numerotiedustelupalvelun soitot. Lisämaksulliseksi palveluksi luokitellaan kaikki liittymäpakettiin kuulumattomat veloitukset. Tällaisia ovat esimerkiksi teksti- tai multimediaviestit palvelunumeroihin tai valtakunnallisiin yritysnumeroihin. Soitettaessa palvelu- ja yritysnumeroihin veloitetaan ko. palveluntarjoajan ilmoittaman puheluhinnan lisäksi matkapuhelinmaksu tai paikallisverkkomaksu.

Miten liittymätyypin muutos vaikuttaa laskuuni?

Kun liittymätyyppi muutetaan, ovat uuden liittymätyypin ominaisuudet käytettävissä heti. Kuukausimaksut veloitetaan vanhalta ja uudelta liittymätyypiltä muutospäivältä. Jos muutos on tehty kesken laskutusjakson, kyseisen laskutusjakson laskulla näkyvät sekä vanhan paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset että uuden paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset.

Miten laskutus toteutuu kun liittymätyypin muutos aktivoituu verkkoon heti?

Välittömästi tehtävissä muutoksissa kuukausimaksut veloitetaan vanhalta ja uudelta liittymätyypiltä muutospäivältä. Mikäli muutos on tehty kesken laskutusjakson, tulee kyseisen laskutusjakson laskulla näkymään sekä vanhan paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset, että uuden paketin kuukausi- ja käyttöveloitukset.

Miksi ensimmäinen laskuni on suurempi kuin odotin?

Uuden liittymän tai tuotteen laskutus alkaa aktivointipäivästä. Jos ensimmäisen laskutusjakson veloitukset jäävät alle minimilaskutusrajan, muodostuu lasku vasta seuraavalta minimilaskutusrajan ylittävältä laskutusjaksolta. Ensimmäinen lasku sisältää avauspäivästä seuraavan laskutusjakson loppuun laskutetun osuuden.

Miten pystyn seuraamaan yritykseni käytössä olevia liittymiä ja palveluita sekä näiden käyttöä ja kustannuksia?

Erilaisten raporttien avulla saat kattavan kokonaiskuvan yrityksen käytössä olevista palveluista ja liittymistä. Raportit on tarkoitettu kaikenkokoisille yrityksille ja ne ovat erinomainen apu laskutuksen ja liittymien käytön seurantaan. Laskutusraporttien avulla voidaan esimerkiksi analysoida matkapuhelinliikennettä, ja niitä voi käyttää päätöksenteossa ja ratkaisujen suunnittelussa koskien yrityksen matkaviestinpalveluita.

Lisätietoa raporteistamme löydät täältä.

Hallinnoi laskujasi helposti itsepalvelussa!
 

Lue lisää

Tilaa sähköinen lasku!

Sähköinen lasku on veloitukseton ja säästää ympäristöä. Saat laskun halutessasi joko verkkolaskuna tai sähköpostilaskuna.

Hinnat ja sopimusehdot

Yleiset sopimusehdot, palveluhinnasto, laskutus- ja perintämaksut ym.

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelumme palvelee puhelimitse arkisin klo 8-16. Voit myös asioida chatin kautta (klo 8-16) tai jättää yhteydenottopyynnön.

Katso yhteystiedot