Ilmastonmuutoksen hälytyskellojen soidessa yhä kovempaa, teknologia ja digitalisaatio tulevat avuksemme, ennustaa Telenor Research Teknologiatrendit 2022 –raportissaan.
DNA on ollut osa Telenor-konsernia vuodesta 2019. Telenor on Pohjoismaiden suurin teleoperaattori ja globaalisti maailman johtavia IoT-ratkaisujen toimittajia. Telenor-konsernin pohjoismaisen yhteistyön ansiosta tutkimusyksikön työn hedelmät tulevat myös DNA:n ja sen asiakkaiden saataville.
Telenor näkee horisontissa viisi vihreää teknologiatrendiä.
Trendi 4: Täältä tulevat vihreät vaikuttajat!
Wenche Nag, Telenor Researchin vanhempi tutkija
Vaikuttajat, jotka jättävät huomiotta nuorten ilmastohuolen, kaivavat omaa sosiaalisen median hautaansa.
Matkabloggaaminen, päivän asu, motivaatiositaatit, #cleaneating - viime vuosina esiintyneiden sosiaalisen median trendien luettelo muodostaa rikkaan kudoksen kulttuurista ja sosiaalista monimuotoisuutta. Jotkin trendit ovat ikivihreitä, toiset taas katoavat yhtä nopeasti kuin ilmestyvätkin – muistaako kukaan lankkuhaastetta tai pullonkorkkihaastetta?
Ja vaikka useimmilla trendeillä ei ole muuta tarkoitusta kuin viihdyttää, jotkut tekevät voimakkaan vaikutuksen yleisöön ja saavat aikaan syvällisiä yhteiskunnallisia muutoksia. #BlackLivesMatter-hashtagin ilmestyttyä vuonna 2013 siitä on tullut maailmanlaajuinen yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden liike, joka on johtanut joukkomielenosoituksiin, vaikuttanut syvästi populaarikulttuuriin ja saanut massiivista medianäkyvyyttä. Vuonna 2022, kun YK:n ilmastokokouksen (COP26) viimeaikaiset pettymykset ja hallitustenvälisen ilmastopaneelin (IPCC) kuudennen arviointiraportin synkät näkymät ovat vielä tuoreessa muistissa, uskomme näkevämme uuden liikkeen muokkaavan sosiaalisen median maailmaa – greenfluencing eli vihreiden vaikuttajien nousun.
"Vihreä hashtag-aktivismi kasvaa erityisesti nuorten keskuudessa, sillä he kokevat ikääntyneiden poliitikkojen jälleen kerran epäonnistuneen yrityksessä ryhtyä tarvittaviin toimiin Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Ilmastotietoisten vaikuttajien ja aktivistien ruohonjuuritaso on syntynyt sosiaalisen median eri alaryhmissä, ja uskomme, että vaikuttajauniversumin vakiintunut eliitti huomaa heidän kasvavat seuraajakuntansa", sanoo Telenor Researchin johtaja Bjørn Taale Sandberg.
Hyödyntämällä sekä markkinointia että – toivottavasti – sosiaalisia näkökohtia, suuret sosiaalisen median tähdet kaikilla aloilla ruoanlaitosta ja muodista matkailuun, meikkaukseen ja kuntoiluun alkavat vaikuttaa miljooniin seuraajiinsa vihertävästi. Ympäristöystävällisemmäksi muuttuminen ei ainoastaan auta pelastamaan planeettaa, vaan se myös todennäköisesti ylläpitää ja kasvattaa heidän seuraajamääriään entisestään. Nuoret sukupolvet arvioivat yhä useammin idoleitaan sen perusteella, kuinka kestäviä heidän elämäntapansa ja mainostamansa tuotteet ovat. Tämä takaa sen, että ilmasto aiheena leviää laajemmin kuin tähän mennessä on nähty, sillä suurten supertähtien yleisön tavoittavuus on vielä valovuosia edellä nouseva vihreitä vaikuttajia. Olet luultavasti jo nähnyt "ympäristöystävällisiä tapoja pysyä kunnossa" tai "kestävää ruoanlaittoa" -listat. Ensi vuonna syötteeseesi ilmestyvien vihreiden vinkkien ja temppujen valikoima kasvaa rajattomasti.
"Nuoret pitävät ilmastonmuutosta yhä useammin sukupolvensa suurena asiana. Älypuhelimilla ja sosiaalisella medialla varustautuneina heillä on keinot ja paikat kanavoida sitoutumisensa monin tavoin. Vaikuttajat, jotka eivät huomioi tai vaikuttavat välinpitämättömiltä ilmastohaasteita kohtaan, koetaan vanhentuneiksi. Sen sijaan seuraajat hakeutuvat parveilemaan sellaisten vaikuttajien luokse, jotka osoittavat ilmastotietoisuutta, riippumatta siitä, mikä on heidän erityisalansa. Markkinoijat kääntävät huomionsa samaan suuntaan", Sandberg sanoo.
Tämä artikkeli on käännetty englanninkielisestä Telenor Groupin artikkelista Tech Trends 2022: Five tech trends that will fuel the green transition of society in 2022, ja se julkaistaan viidessä osassa.
Tutustu muihin trendeihin täällä: vihreät pilvet, ilmastoaiheiset mikrotutkinnot, kaiken optimointi ja ”kadonneen sukupolven” pelastus.
Vastuullisuus vaikuttaa jo yrityksiinkin. Lue, miten #vastuullisuusteko-mainnan voittanut Dolea näkee vastuullisuden ja liiketoiminnan menestyksen yhteyden!