Työelämässä on nähtävissä trendi, jossa työpaikoilta haetaan hyvää henkeä ja positiivista kokemusta. Oikeanlaisen työn lisäksi työpäiväkokemuksen tulee olla mielekäs. Vähempään ei enää haluta tyytyä, ja työntekijät ovat nyt alttiita tekemään isojakin päätöksiä: jopa kaksi kolmasosaa työntekijöistä harkitsee työpaikan vaihtoa. Nyt on hyvä hetki pysähtyä ja miettiä, miten oman työpaikan osaajien viihtyvyys varmistetaan.
Työntekijät arvostavat työssään erityisesti vapautta ja itsenäisyyttä. Viimeistään pandemian aikana opittu vapaus järjestää työnsä mahdollisimman joustavasti on asia, josta ei olla valmiita luopumaan. Työntekijälle on tärkeää päättää, miten hän työnsä järjestää ja missä milloinkin työskentelee. Velvoite työskennellä täysin toimistolta käsin on monelle jopa syy irtisanoutua.
”Kun kilpailu osaajista kiristyy, etätyön tarjoaminen on normi eikä enää erikoisetuus”, sanoo Tarja Wester, DNA:n Offering Manager.
Työvälineet ja yhteydet kuntoon
Työntekijän kannalta olennaisinta on, että työt ja etäpalaverit sujuvat kotona tai liikkeellä yhtä hyvin kuin toimistollakin. Siksi työvälineiden ja yhteyksien on oltava kunnossa. Puhelin ja kannettava tietokone ovat työntekijän luottovälineet, jotka kulkeutuvat kätevästi mukana ja mahdollistavat työnteon sujuvuuden paikasta riippumatta.
”Ajantasaiset ja riittävän tehokkaat laitteet tekevät töiden tekemistä sujuvaa. Kukapa haluaisi käyttää työpäiväänsä hitaasti lataavan läppärin edessä”, Wester toteaa.
Verkkoyhteyden nopeus on avaintekijä vaikkapa etäpalavereiden onnistumisessa. Liikkuvan laajakaistan avulla nopeat ja tehokkaat 5G- ja 4G-yhteydet kulkevat mukana missä tahansa. 5G-verkko mahdollistaa pätkimättömät etätyöyhteydet. Lisäksi on hyvä tarkastaa, että työtekoon on tarjolla myös monipaikkaista työtä helpottavat ohjelmistot, kuten Teams, sekä lähes jokaisen työntekijän palettiin kuuluvat Office-sovellukset. DNA Call-mobiilisovellus puolestaan helpottaa työnhallinnointia, sillä käyttäjät voivat hallita tavoitettavuuttaan omissa ryhmissään, ohjata puheluita kätevästi matkapuhelimella, määrittää omia tilatietojaan sekä yhdistää henkilökohtaiseen numeroon tai vastausryhmään saapuvat puhelut eteenpäin.
Vahva tietoturva antaa suojaa
Hybridityöskentelyssä työpiste vaihtelee: välillä ollaan kotona, toisinaan toimistolla tai esimerkiksi asiakkaan tiloissa.
Tietoturvariskit kasvavat, jos yrityksessä ei voida taata, että etäkäyttäjät käyttävät yrityksen palveluita turvallisella yhteydellä. Hakkeri saattaa nähdä pienet yritykset houkuttelevina kohteina, sillä niissä tietoturva on usein ammattilaisen sijaan yrittäjän itsensä kontolla.
”Verkko, jota käytetään, voi vaihdella samankin päivän aikana monta kertaa. Suojatulla VPN-etäyhteydellä käyttäjille voidaan tarjota tietoturvalliset yhteydet sisäverkon tietoihin ja palveluihin”, Wester neuvoo.
Kaikissa yrityksissä VPN-yhteyksiä ei kuitenkaan välttämättä ole mitoitettu riittävän suurelle joukolle. Myös palomuurin kapasiteetti voi olla syytä tarkistaa. Oikein mitoitetut palvelut huolehtivat siitä, ettei tietoturva muodostu pullonkaulaksi. Lisäksi on hyvä käyttää virustorjuntaa, joka suojaa päätelaitteet haittaohjelmilta.
Myös vääriin käsiin joutuneet käyttäjätunnukset ovat yleinen tietoturvariski. Vahva eli kaksivaiheinen tunnistautuminen varmistaa, että vain oikeat käyttäjät pääsevät kirjautumaan yrityksen tietojärjestelmiin. Näin tietomurtojen riski vähenee ja sisäverkon tiedot saa suojattua tehokkaasti.
Panostamalla toimiviin yhteyksiin ja välineisiin sekä turvaamalla ne oikeaoppisesti, yrityksesi vapauttaa työntekijän keskittymään olennaiseen juuri siellä, missä työskentely sujuu kaikkein mielekkäimmin sillä hetkellä.
Varmista siis ainakin nämä:
• Työvälineet: puhelin ja läppäri
• Riittävän nopea verkko paikasta riippumatta
• Tietoturva tämän päivän vaatimusten tasolle
Ovatko etätyövälineesi ajan tasalla? Tutustu ratkaisuihimme ja varmista mutkaton etätyö!
Artikkeli päivitetty 8.11.2022. Alunperin artikkeli on julkaistu 22.3.2022.