Itseohjautuvia robottiautoja, nelikoptereita ja hyperloop-kapseleita: tulevaisuuden logistiset ratkaisut mullistavat koko maailman.
Tulevaisuudessa kuljetusrobotit suhaavat öisillä kaduilla, ja nelikopterit lennättävät paketteja saaristoon ja vuoristoon.
”Tällä hetkellä on kalliimpaa säilyttää tavaraa Manhattanilla kuin laittaa se konttiin, joka kiertää maapalloa”, toteaa toiminnanjohtaja Tuuli Kaskinen ajatushautomo Demos Helsingistä. Hän on yksi niistä tutkijoista ja visionääreistä, jotka DNA kutsui keskustelemaan tulevaisuuden jakeluteistä.
Viimeiset sata vuotta tavara on kiertänyt maailmaa öljyn avulla yhä kiihtyvää tahtia ja yhä suuremmissa määrin. Öljyn hinta kuitenkin nousee, sen saatavuus heikkenee ja ilmastotavoitteet vahvistuvat. Kaskisen mukaan kuljetusten määrä kasvaa tai laskee ratkaisevasti riippuen siitä, miten biopolttoaineita saadaan hyödynnettyä ja millä hinnalla.
Tulevaisuudentutkija, Sovelton hallituksen puheenjohtaja Risto Linturi odottaa ratkaisuja akkuteknologian kehityksestä ja aurinkoenergian laskevasta hinnasta.
”Sähkölentokoneiden kantomatka voisi olla sama kuin perinteisen lentokoneen, mutta niiden koko voisi olla hyvinkin pieni tai iso”, arvioi Linturi.
Tavarat ja ihmiset robottiautoon Esimakua sähkölentokoneista antavat automaattisesti lentävät nelikopterit, jotka kuljettavat tavaroita myymälöistä koteihin jo nyt koeluontoisesti eri maissa. Suomessa nelikoptereja on lennättänyt ainakin Posti.
”Luultavasti meille tulee itseohjautuvia autoja, jotka jakelevat tavaroita öisin kaupunkien sisällä”, sanoo Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Mika Pantzar . Hän ei kuitenkaan usko, että robottiautot alkaisivat kuljettaa yksityisautoiluun tottuneita ihmisiä.
Linturi puolestaan visioi tulevaisuutta, jossa robottiauto tulisi tilauksesta ovelle viidessä minuutissa ja ajaisi matkustajansa joukkoliikenteen runkoverkon ääreen. Hän näkee tulevaisuudessa myös hyperloop-kapseleita, jotka heittävät ihmiset Tampereelta Helsingin keskustaan nopeammin kuin Itäkeskuksesta.
”Tämä muuttaa koko maantiedettä”, toteaa Linturi.
Tuotantoa kotiin ja kotikortteliin ”Jännä kysymys on, liikkuvatko tulevaisuudessa tuotteet vai raaka-aineet”, Kaskinen sanoo. Hän uskoo, että 3D-tulostamisen käännekohta on lähellä. Pesukoneen varaosaa ei pian tarvitsekaan tilata Aasiasta, vaan sen voi tulostaa kodin tai kotikorttelin 3D-tulostimessa.
”Jos meillä on joustava tuotantolaite joka kylässä, hierarkia madaltuu. Tehtaanjohtaja johtaakin pientä eikä valtavaa tehdasta. Meistä jokaisesta tulee pieniä tehtaan johtajia”, Linturi lisää.
Linturi ennustaa suuruuden ekonomian hajoamista. Se, että tavarat valmistetaan Kiinassa, vaatii valtavan globaalin logistiikkaverkoston, ja se, että energiaa tuotetaan keskitetysti, vaatii valtavia sähkönjakeluverkkoja. Nämä kaikki lisäävät Linturin mukaan nyky-yhteiskuntamme haavoittuvuutta.
”Suuruuden ekonomia perustuu pohjimmiltaan heikkoon informaation käsittelykykyyn”, Linturi summaa.
Anturit virtaviivaistavat kuljetuksia Digitalisaation lisääntyessä tavaroiden tilaaminen ja maksaminen helpottuu edelleen, ja asiakas odottaa myös yhä sujuvampia toimituksia.
”Tuotteiden saatavuus ja saantinopeus määräävät, kuka pärjää bisneksessä”, toteaa ratkaisuarkkitehti Lari Hovi DNA:lta. Tavarantuottajien ja jakelijoiden apuna on tulevaisuudessa yhä enemmän antureita, jotka liittävät tuotteet esineiden internetiin eli IOT:hen.
”Tulevaisuudessa tavaroiden sijainti tunnetaan joka hetki, ja ne pystyvät jopa keskenään keskustelemaan, missä niiden kannattaisi olla”, Kaskinen sanoo.
Katso lisää alla olevasta videosta. VIDEO