Myös pienyrittäjiin kohdistuu tietoturvahyökkäyksiä, kun kyberrikolliset troolaavat heikosti suojattuja laitteita. Miten laitteet, yksityisyyden ja verkkoasioinnin voi suojata, jotta liiketoiminta ei pysähdy kyberhyökkäykseen?
Alati muuttuvista tietoturvauhkista kirjoitetaan ja puhutaan paljon. Teknologia, tietoturva ja uhkat ovat kehittyneet kovaa vauhtia, minkä vuoksi kaikilla ei voi olla selkeää kuvaa kattavasta laitteiden suojauksesta. Tai siitä, miten turvata oma yksityisyys ja välttää tietomurron kohteeksi joutuminen.
Pieni koko ei suojaa kyberhyökkäykseltä
Hyökkäysten ajatellaan kohdistuvan pitkälti isoihin organisaatioihin sekä uskotaan, että tietojenkalastelun voi välttää pelkän maalaisjärjen avulla. Tosiasiassa kuka tai mikä yritys tahansa voi joutua tietomurron kohteeksi. Myös huijauksia tehtaillaan vakuuttavasti monien luotettavien yritysten, organisaatioiden ja toimijoiden nimissä. Lisäksi tekoäly tuo jatkuvasti uusia keinoja myös kyberrikollisille.
Kattavan tietoturvan määrittäminen ja ylläpitäminen voikin olla hankalaa pienyrittäjälle, jolla ei ole asiantuntijaosaamista omasta takaa tai kumppanin kautta. Vastuu tietoturva-asioista voi syntyä pienellekin toimijalle, jos se toimii alihankkijana isolle yritykselle. Asiakastiedot täytyy suojata hyvin.
Hyökkäykset ovat usein laaja-alaisia. Ne toimivat kuin jättimäiset mereen heitetyt verkot, joihin jää aina joku tai jotain kiinni. Erityisen helppoja kohteita ovat heikosti suojatut palvelut, joista voidaan päästä käsiksi esimerkiksi käyttäjätunnuksiin ja salasanoihin.
Menetettävää on paljon, sillä onnistuneen tietomurron tuloksena esimerkiksi pienen yrityksen maine voi kokea kolauksen tai liiketoiminta pysähtyä kokonaan.
4 keinoa turvata päätelaitteet, yksityisyys ja verkkoasiointi
Tietoturva jää harmittavan monilla vajavaiseksi tai se on jäänyt kokonaan miettimättä. Erityisesti matkapuhelimet jäävät usein huomiotta, vaikka hoidamme niillä monenlaisia askareita, aina pankkiasioista yrityksen somepäivityksiin. Listasimme alle muutamia esimerkkejä palveluista, joilla turvaat laitteesi ja yksityisyytesi sekä verkkoasioinnin:
- DNA Endpoint Protection -päätelaitesuoja tarjoaa nykyaikaiselle yritysympäristölle kattavan suojan päätelaitteille. Se sisältää suojan tietomurroilta sekä haitta- ja kiristysohjelmilta ja mahdollistaa keskitetyn hallinnan ja raportoinnin. Lisäksi selaussuojaus estää pääsyn haitallisille sivustoille. Tärkeä osa päätelaitesuojausta on Endpoint Detection and Response -toimintamalli, joka korvaa perinteisen virustorjunnan. Sen tarkoituksena on ehkäistä, havaita ja reagoida uhkiin. EDR analysoi jatkuvasti käyttäjä- ja ohjelmistotietoa erottaen haitallisen toiminnan normaalista käyttäjätoiminnasta.
- VPN-yhteys suojaa yksityisyyttäsi salaamalla yhteytesi ja piilottamalla oikean IP-osoitteesi käyttämiltäsi verkkosivuilta ja palveluilta. Julkinen Wi-Fi on hakkerille helppo väylä kalastella salamaattomat tiedostot, kirjautumistiedot ja jopa pankkitunnukset. VPN-yhteys estää kolmansien osapuolten seurantasivustot sekä muut haitalliset sivustot.
- 2-vaiheinen tunnistus kannattaa ottaa käyttöön kaikkialla missä se on mahdollista. DNA Strong Authentication edellyttää aina käyttäjän tunnistamista kahden erillisen tekijän perusteella. Ominaisuuden saa myös osaksi M365-palvelupakettia.
- Salasanojen kannattaa olla vahvoja. Käytä enemmän kuin 12 merkkiä, isoja ja pieniä kirjaimia sekä numeroita ja erikoismerkkejä. Vaikein murrettava on lausemuotoinen salasana. Lisäksi voit tallentaa salasanat ja tärkeät koodit salasanapankkisovellukseen. Vain sinä pääset salasanoihin käsiksi ja voit käyttää niitä salasanapankin kautta kätevästi ilman, että sinun tarvitse muistaa kaikkia salasanoja ulkoa. Näin saat luotua helposti käyttämiisi palveluihin erilaisia vahvoja salasanoja, nostaen tietoturvasi tasoa.
Tietoturva on sinua varten – aivan kuten hammaslääkärikäynti
Tietoturvaan panostaminen sekä sen ajoittainen päivittäminen ovat verrattavissa hammaslääkärikäynteihin: tiedetään, että ne ovat tarpeellisia, mutta silti asia jää herkästi roikkumaan. Kustannukset nousevat sitä mukaa, mitä vähemmän ennaltaehkäisevää työtä on tehty. Loppusumma ja korjauksen kesto riippuukin lopulta siitä, kuinka paljon vaurioita on päässyt tapahtumaan.
Työelämässä käytetään puhelimia, tabletteja ja tietokoneita aktiivisesti. Niillä hoituu sekä yrityksen että henkilökohtaisten asioiden hoitaminen, kuten pankkiasiat ja kirjanpito, asiakasrekistereiden ja sähköpostien läpikäyminen sekä sosiaalisen median selaaminen ja päivittäminen. Omia laitteita annetaan myös lapsille viihdykkeeksi, joka kasvattaa tietomurron riskiä.
Tietoturvapalveluihin olisi hyvä suhtautua sujuvan arjen sijoituksena. Sekä sinä että yrityksesi vältytte pahimmilta haitoilta ja kolhuilta, kun tietoturvasi on hyvällä tasolla ja ajan tasalla.
Yrittäjä! Jos täydellisen tietoturvan kokoaminen tuntuu liian työläältä, niin asiantuntijamme auttavat kaikissa käänteissä. Saat yhteyden asiantuntijoihimme täältä.
Voit aloittaa yrityksesi tietoturvan tarkistuksen myös tästä viiden kohdan listasta: Vinkit parempaan digiturvaan
Artikkeli päivitetty 11.12.2023. Alunperin artikkeli on julkaistu 1.6.2022.