Suomessa innovoidaan uutta, ja se kiinnostaa myös maailmalla.
Suomessa innovoidaan: älykäs koripallo auttaa pelaajaa heittämään tarkemmin, älyviherseinä puhdistaa ilmaa ja älyanturit kartoittavat teiden kunnon.
Digitalisaatio etenee vauhdilla joka toimialalla - näin myös urheilussa. Suomalainen SportIQ kehittää liikesensoreita, joiden avulla voidaan seurata pelaajien ja pelivälineen liikkeitä esimerkiksi koripallokentällä. Tunnistimet on kiinnitetty palloon ja pelaajien varusteisiin. Niistä tieto välittyy langattomasti järjestelmään, jossa dataa voidaan hyödyntää reaaliaikaisesti esimerkiksi televisiolähetyksissä. Analysoitu tieto auttaa pelaajia käymään jälkikäteen läpi omaa suoritustaan ja antaa valmentajalle eväitä koko joukkueen taktiikan parantamiseen.
SportIQ:n sovellusta on kokeiltu menestyksekkäästi jo Korisliigassa ja jääkiekon SM-liigassa, mutta tähtäimessä ovat suuremmat peliareenat.
”Päämarkkinamme on Yhdysvallat, sillä siellä urheilussa pyörivät isot rahasummat”, SportIQ:n toimitusjohtaja Harri Hohteri sanoo.
Älypallo laskee pisteet
SportIQ:n sovellukset tekevät nyt tuloaan myös kuluttajamarkkinoille. Yritys on kehittänyt yhdessä urheiluvälinevalmistaja Wilsonin kanssa koripallon, jonka pieni liikesensori pystyy tunnistamaan esimerkiksi tehdyt korit ja heittoetäisyydet.
Pallosta tieto välittyy bluetooth-yhteyden kautta matkapuhelimeen, johon ladattu sovellus analysoi pelaajan suoritusta.
”Pelaaja näkee esimerkiksi heti, miltä etäisyydeltä heitot uppoavat ja missä on vielä parannettavaa. Sovelluksen pelilliset ominaisuudet on suunniteltu etenkin nuorille. Tarkoituksena on houkutella heitä tietokonepelien ääreltä harrastamaan liikuntaa.”
Menestykseen tarvitaan iso kumppani
Urheiluvälinebisnestä hallitsevat globaalit suuryhtiöt. Harri Hohterin mukaan pienen startup-yrityksen olisi vaikea tehdä läpimurtoa yksin.
”Meidän ei esimerkiksi kannattanut valmistaa omaa älykoripalloa vaan etsiä kumppani, jolla on jo ennestään tunnettu brändi ja vahva suhde kuluttajiin.”
Amerin omistama Wilson on SportIQ:n ensimmäinen iso kansainvälinen kumppani. Hohteri uskoo kumppanuuksien voimaan, kun suomalaisyritys etsii kasvumahdollisuuksia koripallon ohella myös muista urheilulajeista.
Liikeideat perustuvat tietoliikenneyhteyksille
SportIQ:n ohella monen muunkin lupaavan startup-yrityksen liikeidea perustuu tietoliikenneyhteyksiin. Hyvä esimerkki on sisätiloihin viherseiniä valmistava jyväskyläläinen Naava (Naturvention Oy). Kasvualustaan istutettujen kasvien juurissa on mikrobeja, jotka hajottavat ilman haitalliset yhdisteet. Viherseinien toimintaa valvotaan ja säädetään etänä mobiiliverkon välityksellä.
Naavan teknologia on maailman ainoa ilmanpuhdistusmenetelmä, joka mukautuu huoneessa vallitsevaan sisäilmastoon. Älyviherseinään muodostuu juuri oikeanlainen mikrobikanta käyttämään ravinnokseen ilmassa olevia kemikaaleja. Yhtiön mukaan innovaatio puhdistaa sisäilmaa yli sata kertaa tehokkaammin kuin tavalliset huonekasvit.
Myös rovaniemeläinen Roadscanners hyödyntää tietoliikenneyhteyksiä kehittämissään työkaluissa. Niitä käytetään teiden, rautateiden, katujen ja lentokenttien kunnon hallintaan.
Yritys on esimerkiksi kehittänyt anturitekniikan, joka auttaa ennakoimaan teiden kunnossapitoa. Ainutlaatuista innovaatiossa on, että sen avulla voidaan tehdä tarkka digitaalinen kuva tien rakenteista.
Anturitiedon pohjalta tehtävällä ennakoivalla kunnossapidolla voidaan säästää merkittävästi päällysteiden vuosikustannuksissa. Myös ajoturvallisuus ja -mukavuus paranevat.
Artikkelin kuva: Ville Lehvonen