Ruoan verkkokauppa kasvoi hiljalleen kevääseen 2020 saakka, jolloin sen suosio räjähti käsiin käytännössä yön yli. Ravintoloita kuljetuspalvelut ovat auttaneet skaalaamaan liiketoimintaa salin ulkopuolelle, mutta läsnäolo on edelleen ollut osa kokemusta etenkin hienommissa ravintoloissa.
Moni korona-ajan innovaatioista tulee varmasti elämään vielä pitkään poikkeustilanteen päätyttyäkin. Esittelemme tässä neljä vinhaan kehittyvää aluetta, joissa syntyneet ideat tulevat määrittämään ruokailun tulevaisuutta:
1. Ruoan verkkokauppa ja ruokakassipalvelut
Keväällä suurten kauppaketjujen päivittäistavaroiden nouto- ja kuljetusajat venähtivät, mutta nyt ketjut lupaavat, että pystyvät reagoimaan kysyntään ja skaalaamaan toimintaansa alkuvuotta paremmin. Yhä useampi haluaa tilata kauppakassin kotiovelle, ja siksi myös Wolt toimittaa nyt ruoka-annosten lisäksi elintarvikkeita omasta ruoan verkkokaupastaan Wolt Marketista sekä esimerkiksi Alepasta.
Valmiita viikon ateriat sisältäviä ruokakasseja saa myös pienemmiltä toimijoilta, kuten Sannan ruokakassilta Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla, sekä Anton & Antonilta pääkaupunkiseudulla.
Ennustamme, että seuraavaksi tulevat ruokaharrastajille suunnatut teemakassit, kuten vaikkapa aasialaisen ruoan aloituspakkaus resepteineen tai leivontakassi, jonka mukana saa ainekset uusien trendileivonnaisten kokeiluun.
2. Ravintolat
Kuljetuspalvelut kuskaavat ruokaa ihmisten ovien taakse ja lounaskuljetusauto vie työpaikkalounaat asuinalueilla sijaitseviin noutopaikkoihin. Pääkaupunkiseudun alueella merkkipäiviä voi juhlistaa tilaamalla kotiin vaikkapa The Platformin kautta ennalta valmisteltua Michelin-tason ruokaa, joka täytyy vain yhdistellä ja lämmittää kotona.
Olemme jo nähneet kaveriporukoiden järjestämiä virtuaali-illallisia, joissa kukin syö kotonaan kera videoyhteyden päässä olevien ystävien. Kenties jatkossa ruoan ystävät kokoontuvat nauttimaan ravintolasta noudetun ateriansa yhdessä etäyhteyden välityksellä, kokin ja viiniasiantuntijan toimiessa illan seremoniamestareina videopuhelun kautta.
3. Hävikkiruoka
Ravintola-alalla hävikki on ollut pandemian aikaan toisinaan poikkeuksellisen suurta, mutta ajoittain myös vähäisempää. Ravintoloiden suurin ruokahävikin lähde on seisova pöytä, ja hävikin määrä vähenikin ravintoloissa merkittävästi koronarajoitusten aikana. Ravintola-alan hävikkitaistelussa on mukana suomalainen kasvuyritys ResQ Club.
Myös toinen suomalainen yritys, hävikkiruoan verkkokauppa Fiksuruoka.fi myy alennuksella kauppojen elintarvikkeita, jotka olisivat muuten vaarassa tulla poisheitetyiksi. Kummankin palvelun kautta myytävän ruoan määrä kertoo, että kysyntää hävikkiruokapalveluille selkeästi on – sekä ravintoloitsijoiden ja kauppiaiden että kuluttajien keskuudessa.
4. Ruoka-apu
Ruokalahjoitukset ovat olleet pandemian aikaan suositumpia kuin koskaan. Gubbe Sydänystäväpalvelu tuottaa ruokakassipalveluita avun tarpeessa oleville ikäihmisille ja Venner vähävaraisille perheille.
Myös naapuriapu- ja paikkakuntaryhmät sosiaalisessa mediassa ovat olleet aktiivisia, kun ihmisille on herännyt uusi into auttaa toisiaan. On paljon mahdollista, että naapuriaputoiminta jää tilanteen myötä elämään ja kehittyy järjestäytyneempään suuntaan tulevaisuudessa.
+ Extra
Ajankohtaisista ruokamaailman uutisista puhuttaessa ei varmaankaan voi sivuuttaa nykyhetkeä ilmentäviä ja mielipiteitä herättäneitä lentoyhtiön markkinoille tuomia valmisaterioita. Onneksi tarjolla olevat yhä runsaammat ruoan verkkopalvelut mahdollistavat herkullisen ruokamatkailun myös poikkeusaikoina.
Kuinka varmistat kasvavan ja kehittyvän yrityksen digivalmiudet? Tutustu kasvuoppaaseen!
Artikkeli päivitetty 26.11.2020. Alunperin artikkeli on julkaistu 28.4.2020.