Voiton maksimoinnin sijaan SunUran tärkeimpänä tavoitteena on yhteiskunnallisen hyvän edistäminen työllistämällä haastavassa työmarkkina-asemassa olevia.
Työpaikan löytäminen voi olla vaikeaa, vaikka työllistymisen esteenä ei olisi mitään erityisiä tekijöitä. Niinpä SunUra on onnistunut erityisen vaativassa tehtävässä. Yritys toteuttaa yhteiskuntavastuullisuutta työllistämällä haastavassa työmarkkina-asemassa olevia henkilöitä.
Haasteellisesta missiosta huolimatta yrityksen liiketoiminta kukoistaa. Yhtiö palkittiin Kasvu Open -kasvuyritystapahtuman #vastuullisuusteko-tunnustuksella. Järjestäjien mukaan tunnustus on kasvuyrityksen luihin ja ytimiin asti uppoavasta vastuullisuusajattelusta.
Toimitusjohtaja Kimmo Laitisen mukaan onnistumisen takana ei ole mitään taikasauvan heiluttelua.
”Uskomme yksinkertaisesti siihen, että kun pidämme henkilökunnastamme hyvää huolta, he ovat innokkaita tekemään asiakkaiden puolesta enemmän”, Laitinen sanoo. Kasvu ja kannattavuus ovat tulleet ikään kuin tämän ajattelun sivutuotteena.
”Pyrimme johtamaan toimintaa inhimillisesti niin, että ihmisemme tuntevat olonsa tyytyväisiksi. Se taas näkyy hyvänä työpanoksena”, Laitinen sanoo.
Valmennusta ja henkilöstövuokrausta
Joukko asiantuntijoita, jotka ovat erikoistuneet haastavassa työmarkkina-asemassa olevien työllistämiseen, perusti SunUran vuonna 2013. Yleishyödyllinen mielenterveys- ja päihdeyhdistys Mielen ry osti yrityksen vuonna 2019.
SunUra on yhteiskunnallinen yritys. Työ- ja elinkeinoministeriön määritelmän mukaan yhteiskunnallinen yritys käyttää pääosan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. SunUra tekee yhteiskunnallista hyvää sosiaalisen vastuun saralla. Kun se työllistää haastavassa työmarkkina-asemassa olevia, se parantaa kohderyhmän yhteiskunnallista asemaa ja samalla työllisyysastetta.
”Olemme osakeyhtiö, ja liikevoiton tekeminen on toki yksi tavoitteemme. Mutta jos meidät omistaisi järjestön sijaan pääomasijoittaja, tekemisemme olisi tietyiltä osin hieman erilaista”, Laitinen muotoilee.
SunUran liiketoiminta on kahdenlaista. Se tarjoaa valmennuspalveluita pitkäaikaistyöttömille sekä henkilöstövuokrausta yrityksille.
TE-toimistot ja kunnat ostavat valmennuspalveluita kilpailutusten kautta. Ne ovat pitkälti tilaajien palvelukuvausten mukaisesti konseptoituja ja käsikirjoitettuja. ”Suunnitelmissamme on laajentaa valmennuksien tarjontaa niin, että kuka tahansa voisi ostaa niitä verkkokaupan kautta”, Laitinen sanoo.
Ei ole olemassa kahta samanlaista valmennusasiakasta. Yksilöllisten ratkaisujen räätälöinti on siten käytännössä välttämätöntä.
”Jokaisen yksilön tilanteeseen taustoineen ja tavoitteineen on perehdyttävä. Valmennettavan tavoitteena voi olla työllistymisen sijaan esimerkiksi tietyn koulutuksen suorittaminen tai yrittäjyys”, Laitinen kuvailee.
Kasvua vain laadun ehdoilla
SunUra ei ole henkilöstövuokrauksessa kovin suuri toimija. Siinä yhtiö työllistää vuosittain noin 30 henkilötyövuotta. Vuokraustoiminta on silti merkityksellistä.
”Iso osa työpaikoista täytetään henkilöstövuokrausyritysten kautta. Niinpä läsnäolo henkilöstövuokrausmarkkinoilla on tärkeää myös kaltaisellemme pienemmälle toimijalle”, Laitinen sanoo. ”Jos yritys on palkkaamassa henkilökuntaa vain henkilöstövuokrauksen kautta, voimme tarjota myös vuokrauspalvelua ja näin vastata yritysten erilaisiin tarpeisiin.”
SunUra pyrkii taklaamaan ennakkoluuloja ja haastamaan yrityksiä positiivisuuden kautta.
”Työskentelemme sen eteen, että yritykset katselisivat rekrytointia erilaisista näkökulmista ja antaisivat mahdollisuuksia myös tälle kohderyhmälle”, Laitinen sanoo. SunUra tarjoaa myös konkreettista tukea palkkaamiseen liittyvissä asioissa, esimeriksi apua palkkatuen hakemiseen ja työn ohjaamiseen sekä tukemiseen.
Henkilöstön hyvinvointi on SunUralle niin tärkeää, että kasvupyrkimyksetkään eivät saa sitä vaarantaa.
”Monesti kasvun haasteet ilmenevät siinä, että prosessit rupeavat sakkaamaan ja henkilöstön vaihtuvuus lähtee kasvuun”, Laitinen sanoo. Yhtiö on kasvanut noin 25 tekijän kokoon, jossa laadun varmistaminen vaatii entistä enemmän työtä.
”Haluamme kasvaa hallitusti ja välttää kasvukivut. Esimerkiksi ensi vuodelle emme ole budjetoineet lainkaan liikevaihdon kasvua. Sen sijaan keskitymme vaalimaan tasalaatuisuutta ja kehittämään prosessejamme”, Laitinen sanoo.
Myös DNA:lla halutaan pitää huolta henkilöstöstä sillä uskomme, että henkilöstön tyytyväisyys vaikuttaa vahvasti myös asiakkaidemme tyytyväisyyteen. Henkilöstön hyvinvointiin kannattaa panostaa lisäksi toimivin työvälinen. Lue, miten yritys varmistaa, että työntekijät voivat työskennellä paikkariippumattomasti ilman pelkoa tökkivistä yhteyksistä tai puutteellisesta tietoturvasta.
Tutustu myös muihin Kasvuyrittäjien menestystarinat -juttusarjamme artikkeleihin.