Mitäköhän tässä kokouksessa on tarkoitus käsitellä? Ehdinköhän seuraavaan palaveriin taaskaan? Miksi oikeastaan edes olen täällä?
Turhista palavereista on suosittua narista, ja yleensä tuskailu lisääntyy sitä mukaa, kun kalenteri vuoden alussa alkaa täyttyä.
Mitäpä jos ottaisit härkää sarvista ja pitäisit tänä vuonna parempia palavereja?
Kokoustamisen mustan vyön sensei Estève Pannetier kouluttaa yrityksiä parantamaan palaverointikäytäntöjään ja menestymään. Tässä Estèven neuvot, joilla pääset alkuun:
- Valmistaudu suunnittelemalla kokoukselle rakenne ja valitsemalla toimintatavat. Yhteinen ideointi ja tilannekatsauksen läpikäynti vaativat erilaista fasilitointia.
- Roolita. Aina pomo ei ole paras henkilö vetämään kokousta. Hedelmällisempää on valita kokoukselle tekninen johtaja, joka esimerkiksi huolehtii ajankulusta ja puheenvuoroista, sekä sadonkorjaaja, joka pitää kirjaa sovituista asioista. Kokouskutsussa kannattaa vielä mainita osallistujat nimeltä ja kertoa kaikille, missä roolissa kukin palaveriin osallistuu.
- Tsekkaa kaikki sisään kokoukseen. Kokeile seuraavalla kerralla yksinkertaista aloituskysymystä, johon kaikkien on vastattava. Silloin kaikkien huomio kohdistuu puhelimen ruudun sijasta kokoukseen.
- Etene yhteisesti sovitun mukaisesti ja ohjaa osallistujia kuin valmentaja. Tarvitseeko kaikkien osallistua alusta loppuun vai voisitko vapauttaa jonkun jo uutiskierroksen jälkeen?
- Koosta sovitut asiat ja käytä vielä muutama minuutti sen pohtimiseen, miten kokous sujui, kuinka voitaisiin parantaa sitä jatkossa?
Kokouksen isäntänä sinun tulee kunnioittaa kokouksen osallistujien aikaa ja pidettävä vastineeksi aikatauluista huolta.
Kokouksia voi myös avittaa vaikkapa kokouspelillä ja valitsemalla oikeat tekniikat erilaisiin kokouksiin.
Estève Pannetier Oy tarjoaa koulutuksia, palveluita ja tuotteita henkilöille ja yrityksille, jotka kaipaavat muutosta. Monipuolinen tiimi pyrkii keskinäisen kunnioituksen ja rehellisyyden, ystävällisyyden ja leikkimielisyydenkin keinoin tarjoamaan asiakkaille mahdollisuuksia kehittää ihmissuhteitaan niin työssä kuin kotona.