Digitalisaatio koskettaa jokaista yritystä, vaikka liiketoiminta ei tapahtuisikaan verkossa. Asiakkaat odottavat vaivatonta asiointia ja helppoa tavoitettavuutta. Jokaisella yrityksellä tulee joskus vastaan tilanne, jossa puheluun ei ehditä vastata. Sattumus on ikävä soittajan, mutta myös yrityksen kannalta. Vastaamaton puhelu saattoi juuri maksaa potentiaalisen asiakkaan.
Lisäksi työtä tehdään entistä enemmän paikkariippumattomasti. Tilitoimistossa yhteyttä kollegaan pidetään pilvipohjaisten tiimityökalujen kautta huolimatta siitä, että tämä saattaa tehdä työpäivänsä täysin toisesta kaupungista käsin.
Jos tämä on jo nykypäivää, miltä mahtaakaan näyttää tulevaisuuden liiketoiminta? Näillä vinkeillä pidät huolen, että oma yrityksesi kykenee reagoimaan nopeastikin muuttuvaan markkinaan ja vastaamaan asiakkaiden odotuksiin jatkossakin.
Hyvin suunnitellut verkko- ja mobiiliyhteydet tukevat muuttuvaa työtä
Työtä tehdään nykyään todella monipuolisissa olosuhteissa. Toimipisteitä saattaa olla useampi ja lisäksi monia tehtäviä voidaan suorittaa täysin etänä. Tarkoituksenmukaisesti suunnitellut verkkopalvelut huomioivat sinun yrityksesi yksilöllisen tilanteen, jolloin saat juuri omaa liiketoimintaasi tukevat palvelut. Niitä on silloin myös helppo päivittää aina tarpeen vaatiessa.
Yrityksen verkkoyhteyksien suunnittelussa on mietittävä, kuinka työntekijät pääsevät turvallisesti ja joustavasti käsiksi yrityksen omiin palveluihin. Lisäksi on pohdittava kuinka yhteydet julkiseen internetiin ja siellä oleviin pilvipalveluihin toteutetaan. Tämä voidaan tehdä tilanteesta riippuen koko langattomana tai kiinteästi. 5G:n myötä etätyöt sujuvat entistä paremmin viiveettä ja pätkimättömin yhteyksin sijainnista riippumatta.
Panosta tavoitettavuuteen ja yrityksesi muistetaan
Viimeistään kulunut vuosi on osoittanut, että yritysten on kyettävä tavoittamaan asiakkaansa tehokkaasti. Muutoksista ja uusista ohjeista on tiedotettava avoimesti ja mahdollisimman laajasti niin, ettei asiakkaalle jää epäilyksen sijaa esimerkiksi ravintolan aukioloajoista – silloin lounasreissu tai take away -tilaus jää herkästi tekemättä.
Hyvä tavoitettavuus edistää liiketoimintaa, ja senkin voi ulkoistaa. Puhelinpalvelun avulla otat haltuun yritykseesi soittavat asiakkaat. Ajantasaisilla verkkosivuilla ja someprofiileilla puolestaan varmistat, että yhteystietosi löytyvät vaivatta.
Osaamisen priorisointi ja ulkoistaminen luovat ketteryyttä
Ihan kaikkea ei pienenkään yrityksen kannata tehdä itse. Puutteellinen osaaminen voi johtaa esimerkiksi tietoturvakatastrofiin, ja tarvittavien taitojen hankkiminen omien työtehtäviensä rinnalla on aina pois jostain muusta. Omat paukut kannattaakin keskittää sinne, missä niillä on eniten vaikutusta. Kun tietoturva tai verkkopalveluiden suunnittelu on osaavan kumppanin hallussa, voi yritys keskittyä oman liiketoimintansa kehittämiseen myös tulevaisuudessa.
Lisää vinkkejä yrityksesi kasvupolulle ja sen eri osioiden huomioimiseen löydät yrittäjille suunnatusta maksuttomasta Kasvuoppaasta.
Artikkeli päivitetty 25.10.2021. Alunperin artikkeli on julkaistu 7.4.2021.