Viimeaikaiset tapahtumat, kuten Cinia Oy:n C-Lion1-merikaapelin katkeaminen, ovat nostaneet keskusteluun kansainvälisten tietoliikenneyhteyksien kriittisyyden. DNA tarjoaa asiakkailleen mielenrauhaa varmennetuilla yhteyksillä maa- ja meriteitse. DNA:n asiakkaiden yhteydet pysyvät toiminnassa, vaikka yksi reitti kohtaisi häiriöitä.
"Kun maailmalla tapahtuu jotain odottamatonta, asiakkaamme voivat olla luottavaisin mielin. Reittimme on suunniteltu kestämään erilaisia häiriöitä ja varmistamaan liiketoiminnan jatkuvuus”, DNA:n wholesale-liiketoiminnan johtaja Assi Oikari kertoo.
Entä ovatko viimeaikaiset uutiset katkenneista kaapeleista koskettaneet DNA:ta?
”Myös DNA:n yhteyksiä on kulkenut C-Lion1-merikaapelin kautta. Kaapelin katkeaminen ei kuitenkaan vaikuta olennaisesti DNA:n asiakkaiden yhteyksiin tai niiden laatuun. Tällaisissa tilanteissa yhteydet Eurooppaan reititetään automaattisesti uudelleen”, DNA:n turvallisuusjohtaja Seppo Pekonen kertoo.
DNA:lla on useita toisistaan riippumattomia reittejä ulkomaille
DNA:n ulkomaille suuntautuva asiakasliikenne ohjataan useiden toisistaan riippumattomien meri- ja maareittien kautta, joista osa on täysin DNA:n omistuksessa ja hallinnassa. Useilla rinnakkaisilla ja toisiaan varmentavilla yhteyksillä varmistetaan verkon suorituskyky myös poikkeuksellisissa häiriötilanteissa.
”Yhteiskunnan toiminnan ja huoltovarmuuden turvaamiseksi olemme panostaneet ulkomaille suuntautuvien yhteyksien vikasietoisuuden kehittämiseen”, Pekonen kuvailee.
DNA:n omistamat kaapelit, laitetilat ja kattava runkoverkko tekevät yhteyksien hallinnasta asiakkaan näkökulmasta helppoa. Koska toiminnasta vastaa yksi ja sama toimija, asioiden hoitaminen on yksinkertaista ja tehokasta. DNA:n kanssa tietää olevansa tekemisissä suoraan yhteyksien omistajan kanssa.
Pohjoismainen yhteistyö yhteyksien toimintavarmuuden selkärankana
Internetyhteyksien osalta Suomi on ikään kuin muista erillään oleva saari – siksi aina toimivat huolettomat yhteydet ulkomaailmaan ovat yritysten liiketoiminnalle elintärkeät. Koska DNA on osa norjalaista Telenor-konsernia, pohjoismainen ja globaali yhteistyö yhteyksien saralla on viime vuosina vahvistunut entisestään. DNA:n oma kuituverkko Suomessa, merikaapelit ja Telenorin lähes 200 000 kilometrin jatkuvasti laajentuva valokuituverkko tekevät yhteyksistä saumattomat.
”Asiakkaat hakevat operaattoreilta luotettavia ratkaisuja. Tarvittaessa asiakkaamme voivat parantaa häiriönsietokykyään hankkimalla asiakaskohtaisia varayhteyksiä, joiden avulla palvelut toimivat myös silloin, kun ensisijaiseen yhteyteen kohdistuu häiriöitä”, Pekonen kertoo.
Yrityksen kyberresilienssi on kaiken liiketoiminnan perusta
Merikaapelin katkeaminen tai vaurioituminen on onneksi harvinaista. Erilaiset kyberuhat ovat kuitenkin tänä päivänä yleistyneet, mikä herättää kasvavaa huolta liiketoiminnan jatkuvuuden turvaamisesta lukuisissa organisaatioissa eri aloilla. Matka kohti kyberresilienssin vahvistamista alkaa kattavan tietoturvastrategian muotoilulla.
”Varautumisen tulee olla jokaisen yrityksen tärkein prioriteetti. Avainasemassa ovat riskien kartoitus, haavoittuvuudenhallinta ja yhteyksien turvaaminen. Kannustamme harjoittelemaan poikkeustilanteita varten sekä luomaan niitä varten häiriötilannesuunnitelman”, Oikari kehottaa.
Lue lisää, miten entistä tiiviimpi pohjoismainen ja globaali yhteistyö vaikuttaa DNA:n yhteyksiin!