Yrityksen kansainvälistyminen näkyy niin yrityksen sisäisessä kulttuurissa kuin teknisemmissäkin asioissa, kuten verkkotarpeissa. Suomalainen suorasukainen viestintätapa saattaa tuntua eteläeurooppalaisesta kollegasta tai yhteistyökumppanista kylmältä ja epäkohteliaalta, kun taas pohjoismaalaisille itsestään selvät tietoturva-asiat saattavat olla muille vieraita.
Kansainvälistyminen on koko yrityksen läpileikkaava prosessi, jossa tulee huomioida kaikki aina työntekijöistä palvelun tai tuotteen loppukäyttäjiin asti. Etätyön yleistyessä yrityksen on entistä helpompi haalia riveihinsä tekijöitä mistä päin maailmaa tahansa, jolloin on tärkeää määrittää esimerkiksi työkieli ja yhteiset pelisäännöt sekä varmistaa turvalliset yhteydet toimipisteiden välillä.
Seuraavien kolmen vinkin avulla yrityksesi pystyy ottamaan seuraavan askeleen kohti maailmanvalloitusta!
1. Muista viestiä pelisäännöt
Kansainvälistyvässä tai jo kansainvälistyneessä yrityksessä kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota yhteisten pelisääntöjen viestimiseen, oli sitten kyse tietoturva-asioista tai työajoista. Suurimmalle osalle voi olla itsestäänselvyys, ettei firman asioista tule keskustella ulkopuolisten kanssa, mutta eri kulttuureissa tiedon jakamiseen voidaan suhtautua eri tavalla. Samalla tavoin amerikkalaiselle kollegalle voi tulla yllätyksenä, että Pohjoismaissa työpäivä ei veny pitkälle iltaan, vaan suurimmilta osin työasiat hoidetaan kello 9–17 välisenä aikana.
Yrityksen kulttuurista, tavoista ja säännöistä kannattaakin koota tietopankki, joka sisältää vinkkejä ja ohjeita työntekijöille. Tietopankkiin kannattaa ainakin kirjata ohjeet etätöiden tekoon ja sairastumisen varalle, eri osa-alueiden vastuut ja vastuuhenkilöt, samoin tietoturvaohjeet sekä tiedot yrityksen käyttämistä, työntekoa tukevista ohjelmista ja apeista.
2. Tutustu uuteen markkinaan huolellisesti
Kun kansainvälistyminen siirtyy seuraavalle tasolle, eli tuotteen tai palvelun viemiseen ulkomaille, on ensimmäisenä syytä tutustua uuteen markkina-alueeseen huolellisesti. Erityisen tärkeää on selvittää uuden markkinan erityispiirteet sekä se, millä kielellä alueella viestitään. Ensimmäisten konkreettisten askelten joukossa on oikeiden kontaktien ja kumppaneiden löytäminen kohdemarkkinan sisältä. Yhtä tärkeää on myös valita toimintamalli sekä rakentaa strategia laajentumiselle.
3. Turvalliset yhteydet toimipisteeltä toiseen
On yritykselläsi sitten työntekijöitä tai toimipisteitä Suomen ulkopuolella, tietoturvan kannalta on äärimmäisen tärkeää taata turvallinen verkkoyhteys. Usein suomalaisyritykset aloittavat kansainvälistymisen muista Pohjoismaista ja DNA tarjoaakin tähän avuksi Nordic Connect -palvelun. Palvelu yhdistää maantieteellisesti erillään olevat yrityksen toimipisteiden lähiverkot Pohjoismaissa (Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska) yhtenäiseksi suljetuksi, tietoturvalliseksi yritysverkoksi niin kiinteästi kuin langattomasti. Myös yhteydet Baltiaan ovat järjestettävissä.
Yritysten verkkotarpeet voivat vaihdella laajasti, mutta vaativimmatkin asiakasverkkototeutukset onnistuvat monipuolisilla lisä- ja liitännäispalveluilla. Nordic Connectin avulla myös kaikki eri lähiverkkojen palvelut ovat käytettävissä kaikissa yrityksen toimipisteissä.
Lue lisää siitä, kuinka yhdistät yrityksesi toimipisteet kiinteästi tai langattomasti.
Lataa opas: Näin yrityksesi kansainvälistyy