Tuote kunnossa ja ulkomaiden ihmemaat houkuttelevat? Skaalautuminen kansainvälisille markkinoille on aito mahdollisuus, mutta ennen kuin maa alkaa polttaa jalkojen alla on pohjatyöt syytä tehdä hyvin. Miten loikka ulkomaille onnistuu?
Business Finlandin startup- ja kumppanuusjohtaja Marjo Ilmari on seurannut suomalaista startup-kenttää jo pitkään. Ilmarin mukaan suomalaisissa startup-yrityksissä on tapahtunut muutos kansainvälistymishalukkuudessa.
”Yhä useampi yritys on kunnianhimoisempi ja pyrkii kansainvälisille markkinoille jo varhaisessa vaiheessa. Suomessa on myös entistä enemmän menestystarinoita, kuten Supercell, Relex ja Aiven, jotka inspiroivat muita yrityksiä. Yhä useampi yritys tähtää jo syntyessään heti kansainvälisille markkinoille,” Ilmari sanoo.
Ilmarin mukaan ruohonjuuritasolla ja opiskelijayhteisöissä syntyneillä kiihdyttämöillä ja tapahtumilla, kuten vaikkapa Slushilla, on ollut suuri merkitys. ”Monilla yliopistoilla on todella tärkeä rooli startup-kentässä. Juuri nyt pinnalla ovat deep tech -yritykset ja niiden määrän uskotaan tuplaantuvan tällä vuosikymmenellä.”
Deep tech eli syväteknologiayritykset ovat voimakkaasti teknologiaan nojaavia yrityksiä, joiden taustat ovat usein akateemisessa tutkimuksessa. ”Meillä on paljon tutkimuslähtöisiä ideoita, mistä voi tulla suuria kasvuyrityksiä myöhemmin. Tähän me myös Business Finlandissa panostamme todella paljon: tuemme projekteja yliopistoissa ja autamme kasvamaan startup-yrityksinä eteenpäin,” Ilmari sanoo.
Business Finlandissa työskentelee yli 700 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailman ja 16 toimipisteessä Suomessa. Tavoitteena on rakentaa muiden Team Finland -toimijoiden kanssa yritysten katkeamatonta polkua Suomesta kansainvälisille markkinoille.
”Kansainvälinen markkina tarjoaa yrityksille valtavat mahdollisuudet, mutta mukana tulee myös haasteita. Vaikka jokaisen yrityksen matka on omanlaisensa, on muutamat perusasiat syytä ottaa huomioon. Rima on hyvä asettaa korkealle, mutta samalla on muistettava, että erittäin menestyvät "yksisarviset" ovat harvassa,” Ilmari muistuttaa.
Yksisarvisella tarkoitetaan varhaisen vaiheen yritystä, joka on siihen sijoittaneiden yksityisten rahoittajien mukaan yli miljardin dollarin arvoinen. Yksisarvisia syntyy Suomessa Ilmarin mukaan yhdestä kahteen vuodessa. Arviolta 20 prosenttia kasvuyrityksistä menestyy hyvin ja 10 prosenttia erittäin hyvin. Vain harvat menevät konkurssiin, mutta monet eivät saavuta alkuperäisiä tavoitteitaan.
”Kun pääomasijoittaja tulee mukaan, tavoitteeksi asetetaan usein suuri menestystarina. Mutta kaikki yritykset eivät onnistu, ja se on normaalia. Tärkeintä on, että joukossa on aina muutama todellinen menestystarina”, Ilmari sanoo.
Marjo Ilmarin vinkit kansainvälistymisestä haaveileville kasvuyrityksille
1. Pidä asiakasymmärrys kaiken ytimessä
Asiakasymmärrys on kaikista tärkein, jotta vältetään karikot. Kansainvälistyminen vaatii syvällistä asiakasymmärrystä, jota ilman yksikään yritys ei pysty kilpailemaan ja kehittämään palveluita, jotka aidosti vastaisivat asiakkaiden tarpeisiin. Se voi tarkoittaa startupien kannalta useiden eri vaihtoehtojen testaamista alkaen markkinoille menosta ja liiketoimintamallista.
2. Johda kasvua ja luo oikea asenne organisaatioon
Kasvu pitää valita ja sitä pitää aidosti johtaa. Aidosti tavoitteellisen kasvustrategian toteuttaminen on valintojen tekemistä. Kasvun johtaminen vaatii rohkeaa visiota, vahvaa kasvutahtoa ja eteenpäin nojaavaa, innostavaa kulttuuria. Moni yritys lähteekin hakemaan kasvua suoraan kansainvälisiltä markkinoilta. Kasvu vaatii myös kärsivällisyyttä. Deep tech -yrityksellä voi mennä pitkään, jopa viisi vuotta, ennen kuin yritys saa itselleen maksavia asiakkaita. Ohjelmistoyritykset voivat sen sijaan päästä nopeastikin kiinni markkinaan ja liikevaihdon kasvuun.
3. Varmista riittävä rahoitus
Business Finland tarjoaa innovaatiorahoitusta yrityksille ja neuvontaa kansainvälistymiseen. Rahoituksella on mahdollista testata omaa asiakastarvetta ja markkinan kokoa ja sen perusteella arvioida, kannattaako lähteä isompaan tuotekehitysponnistukseen. Uusien markkinoiden avaaminen vaatii aina isoja panostuksia kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen sekä myyntiin ja markkinointiin. Kansainvälistymiseen liittyvät kulut kannattaa ennen kaikkea nähdä investointina, ei kulueränä. EU-rahoitusta ei kannata myöskään missään nimessä unohtaa, koska tällä hetkellä EU panostaa paljon esimerkiksi kasvuhakuisten teknologiayritysten rahoittamiseen.
4. Uudista tiimiä kansainvälisillä osaajilla
Startup-yrityksissä monikansallinen tiimi on usein arkipäivää. Sen sijaan pk-yrityksissä asiaan kannattaa kiinnittää erityistä huomioita ja palkata hyvissä ajoin ulkomaisia osaajia. Tällöin kasassa on aidosti sellaisen tiimi, joka tuntee paikallisia ihmisiä ja markkinaa. Toki on hyvä ottaa mukaan myös osaajia, jotka ovat aikaisemminkin rakentaneet nopeasti kasvavaa liiketoimintaa ja ymmärtävät mitä se tarkoittaa yrityksen prosesseille ja toimintamalleille.
5. Pidä katse tulevaisuudessa ja ole valpas muutoksille
Lopuksi on tärkeää pitää katse horisontissa. Maailma muuttuu koko ajan: tulevaisuuden toimintaympäristö ja asiakastarpeet muuttuvat. Globaaleilla markkinoilla on voitava koko ajan perustella oma olemassaolo ja oikeutus. Muutosten ennakointi on äärimmäisen tärkeää. Murroskohdat ovat usein haastavia, mutta samalla mahdollisuus uudistua ja luoda kasvua.
Tämä artikkeli on osa Kasvuyrittäjien menestystarinat -juttusarjaamme. Sarjan edellisessä osassa jututimme burnoutia ehkäisevän sovelluksen Velbin toimitusjohtaja Piia Kuosmasta.
Onko teilläkin kasvua horisontissa? Lataa kasvuopas ja lue, kuinka skaalaat verkko- ja mobiiliratkaisut, kun yrityksesi kasvaa!