IT-palveluiden toimittajilta vaaditaan yhä parempaa varautumista ja joustavuutta toimia poikkeusolosuhteissa. Liiketoiminnan jatkuvuudenhallinta ja monitoimittajaekosysteemit ovat avainasemassa tässä kehityksessä. Miten DNA itse varmistaa asiakkaidensa toimintavarmuuden ja kilpailukyvyn myös haastavissa tilanteissa?
Liiketoiminnan jatkuvuudenhallinta ja monitoimittajaekosysteemit eivät välttämättä ole tämän hetken trendisanoja. DNA:n liiketoiminnan kehityspäällikkö Teemu Kaski kertoo, miksi niihin panostaminen kuitenkin todella kannattaa.
Ytimessä asiakasarvon tuottaminen
Asiakkaat rakentavat liiketoimintansa ja digitaaliset palvelunsa ICT-toimittajan palveluiden varaan.
”Mitä varmemmin toimittaja tämän toteuttaa, ja varmistaa palveluiden korkean käytettävyyden, sitä enemmän arvoa se tuottaa suoraan asiakkaille”, Kaski kertoo.
”Jatkuvuudenhallinta on asiakkaalle suoritettavaa riskienhallintaa. Asiakkaat ostavat palveluita, koska haluavat minimoida omat liiketoimintariskinsä ja varmistaa, että heidän digitaaliset palvelunsa pysyvät toimintakuntoisina kaikissa olosuhteissa”, Kaski jatkaa.
Jatkuvuudenhallinta on strategista varautumista ja nopeaa toipumista
Liiketoiminnan jatkuvuudenhallinta tarkoittaa DNA:n näkökulmasta kolmen keskeisen osa-alueen hallintaa: varautumista kriiseihin, toimintaa kriisien aikana ja nopeaa palautumista normaaliin tilaan. Nämä yhdessä muodostavat ennakoivan riskienhallinnan mallin, jossa tärkeintä on palveluiden korkea käytettävyys.
Kaski muistuttaa, että kyse on jatkuvan parantamisen mallista ja prosessista. Se ei missään nimessä saisi olla kertaluontoinen työ, vaan osa yrityksen normaalia arkea ja kulttuuria. Liiketoiminnan jatkuvuussuunnitelma (business continuity plan, BCP) sisältää seuraavat elementit:
- Johdon ja koko organisaation sitoutuminen: Varmistetaan, että johto on sitoutunut suunnitelmaan – se on kriittistä onnistumisen kannalta.
- Riskien ja vaikutusten arviointi: Tunnistetaan ja arvioidaan liiketoiminnan keskeytyksen mahdolliset vaikutukset (business impact analysis, BIA).
- Toipumissuunnitelmat: Laaditaan yksityiskohtaiset suunnitelmat, jotka kattavat kriittiset liiketoimintaprosessit ja resurssit poikkeamasta toipumiseen.
- Koulutus ja harjoitukset: Koulutetaan henkilöstöä ja järjestetään säännöllisiä harjoituksia suunnitelman toimivuuden varmistamiseksi.
- Dokumentointi ja päivitys: Pidetään suunnitelma ajan tasalla ja dokumentoidaan muutokset.
”Varmistamme DNA:lla, että yrityksen jatkuvuussuunnitelmat ovat kunnossa ja ajan tasalla. Näihin suunnitelmiin kuuluvat ennakoivat toimenpiteet ja toimintasuunnitelmat, jotka nopeuttavat palautumista poikkeustilanteissa. Näin pyrimme varmistamaan palveluiden korkean käytettävyyden. Olemme valmiina auttamaan myös omilla ratkaisuillamme asiakkaan jatkuvuudenhallinnassa”, sanoo Kaski.
Monitoimittajaekosysteemit – enemmän kuin pelkkä teknologiaratkaisu
Monitoimittajaekosysteemit tuovat joustavuutta ja resilienssiä organisaation toimintaan. Asiakkaat hyödyntävät monitoimittajamallia hallitakseen useita eri toimittajia, jotka tuottavat esimerkiksi perusliikennepalveluita, lähitukipalveluita ja IT-palveluita. Kaski kuvailee, että asiakkailla voi olla useita eri toimittajia IT-palveluissa, ja tällöin omien resurssien käyttö toimittajien hallintaan ei ole enää tarkoituksenmukaista.
”Asiakkaat eivät halua itse enää koordinoida tätä tuotantokoneistoa, vaan valitsevat niin sanotun johtavan palveluintegraattorin ja palvelutuottajan (lead supplier), joka ottaa vastaan kaikki pyynnöt, tilaukset ja häiriöilmoitukset asiakkaalta. Tämä varmistaa, että prosessit rakentuvat oikein ja seuranta keskittyy palvelutasojen ja vasteaikojen hallintaan”, Kaski kertoo.
Tällaiset ekosysteemit ovat yleistymässä nopeasti, sillä ne tuovat organisaatioille selkeyttä ja tehokkuutta monimutkaisten toimitusketjujen hallintaan. DNA käyttää hallintapolitiikkaa, jossa priorisoidaan strategisesti tärkeimmät toimittajat. Tämä varmistaa, että kaikilla toimittajilla on selkeät vastuut ja että he täyttävät vaaditut palvelutasot myös poikkeustilanteissa.
Mikä on teknologian rooli monimutkaisessa ekosysteemissä?
Monitoimittajaekosysteemin hallinta vaatii myös oikeanlaista teknologiaa. DNA hyödyntää tässä eri menetelmiä (IT service management). Ne ovat ekosysteemin moottori ja mahdollistavat saumattomat integraatiot eri toimijoiden välillä.
”Toimivan ITSM-järjestelmän lisäksi meidän täytyy pystyä rakentamaan integraatioita eri toimijoiden välillä. Parhaimmillaan asiakkaan ja toimittajien järjestelmät sulautuvat, mikä johtaa aiempaa parempaan loppuasiakkaan kokemukseen”, Kaski kertoo.
Avoimet rajapinnat, automaatio ja tekoäly vähentävät manuaalista työtä, tehostavat toimintaa, poistavat viiveitä ja vähentävät riskejä.
”Teknologia ei itsessään ratkaise mitään, mutta se toimii mahdollistajana, joka auttaa saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteet. Monitoimittajaekosysteemissä tulee hallita myös jatkuvuudenhallintaan, tietoturvaan, GDPR:ään, vastuullisuuteen ja ympäristöön liittyviä asioita”, Kaski summaa.
Kohti vastuullisempaa ja digitaalisempaa tulevaisuutta
Tulevaisuuden liiketoimintaympäristössä vastuullisuus, digitalisaatio ja kyberturvallisuus korostuvat entistä enemmän. Yritysten on kyettävä osoittamaan vastuullisuutensa ja tietoturvansa taso, mikä edellyttää esimerkiksi sertifikaatteja ja muita todisteita. Vastuullisuus on nousemassa uudeksi kilpailutekijäksi, joka määrittää yritysten kyvyn osallistua kilpailutuksiin ja toimia markkinoilla.
DNA:n strategia ja lähestymistapa liiketoiminnan jatkuvuudenhallintaan ja monitoimittajaekosysteemeihin antaa DNA:lle vahvan aseman toimia johtavana palveluintegraattorina, joka pystyy jatkossakin tarjoamaan asiakkailleen kattavia ja riskittömiä ratkaisuja monimutkaisessa ja alati muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.
Miten teknologia saadaan parhaiten palvelemaan modernin yrityksen tarpeita? Lue Patrick Gordinin blogikirjoitus aiheesta: Salainen ase modernin yrityksen liiketoiminnalle.