Näyttelijä Niina Nurminen ymmärsi sattuman kautta, että teatterilla ja taiteella on yhteiskunnallisesti enemmän annettavaa kuin on totuttu ajattelemaan.
"Oli silmiä avaava kokemus ymmärtää, että työni voisi tapahtua teatterimaailman ulkopuolella ja että osaamisestani voisi olla hyötyä yrityksille ja yhteiskunnalle", hän kertoo.
Videolla Niina Nurminen ja Paula Miettinen pohtivat, miten teatterilavalla opitut menetelmät voivat auttaa tekemään liiketoimintastrategiasta ymmärrettävämpää. (Artikeli jatkuu videon jälkeen)
VIDEO
Nykyään Nurminen hyödyntää teatterilähtöisiä menetelmiä yritysvalmennuksissa. Nurmisen mukaan jokaisen onnistuneen tuotelanseerauksen, kansainvälistymisen ja markkinointistrategian takana on ryhmä ihmisiä, jonka jokaisella jäsenellä on oma tärkeä tehtävänsä.
"Jos ihmiset arvostavat toistensa tehtäviä osana kokonaisuutta, silloin onnistutaan. Hyvässä tiimissä annetaan kaikille mahdollisuus loistaa", Nurminen toteaa.
Yhteisten onnistumisten kannalta ei Nurmisen mukaan ole edes välttämätöntä, että kaikki työyhteisön jäsenet olisivat huippusuorittajia tai asiantuntijoita. Toimiva työyhteisö koostuu monenlaisista ihmisistä ja erilaisesta osaamisesta. Siksi Nurmisen mukaan jo rekrytointivaiheessa tulisi painottaa persoonallisuutta ja oppimishalukkuutta.
Videolla Niina Nurminen ja Paula Miettinen pohtivat minkälaisista osasista hyvä tiimi koostuu. (Artikkeli jatkuu videon jälkeen)
VIDEO
Yksilöiden motivaatio luo yhteisen onnistumisen Työyhteisön tavoitteena on usein luoda positiivinen ilmapiiri, mutta Nurminen painottaa, että aito innostus kumpuaa yksilöiden sisäisestä motivaatiosta.
"Onnistumisia tapahtuu, kun kaikki haluavat tehdä yhteisen päämäärän eteen töitä ja kokevat sen henkilökohtaisesti mielekkääksi. Jos on valmis antamaan energiaa, muut antavat sitä takaisin. Sitä on vuorovaikutus: ei tarvitse yksin kantaa koko maailmaa harteillaan", Nurminen tiivistää.
Nurminen muistuttaa, että työyhteisön henki heijastuu lopulta asiakaskokemukseen.
"Kohtaamisissa ja asiakaspalvelutilanteissa on tärkeää, onko läsnä vain oman työroolinsa tai tehtävänkuvansa kautta, vai myös aidosti omana itsenään. Kun on uteliaisuutta ja halua kohdata toinen ihminen, voi syntyä tunnekokemus, joka jättää jäljen."
"Työyhteisön ja -kulttuurin kaikki osa-alueet vaikuttavat lopulta asiakaskokemukseen, ja niiden yhteinen nimittäjä on ihminen eli se, kuinka yksilö on suhteessa itseensä ja muihin", Nurminen toteaa.
Uudistumisen edellytys on itsetuntemus Uudistuminen vaatii Nurmisen mukaan rohkeutta, joka kumpuaa itsetuntemuksesta – sitä että tuntee itsensä, mahdollisuutensa ja rajansa.
"On tärkeää ymmärtää oma tehtävänsä kokonaisuudessa ja toteuttaa päämäärää yhdessä muiden kanssa. Kun uskaltaa olla ihmisen kokoinen ja pyytää tarvittaessa myös apua, ei tarvitse pidellä kaikkia lankoja omissa käsissä", hän kertoo.
Tärkeää on myös ennakkoluulottomuus: "Kun on avoin ja astuu omalle epämukavuusalueelle, voi huomata, ettei maailma siihen kaadukaan – päinvastoin se on tila, jossa on mahdollisuus ymmärtää ja oppia uutta. Virheitä ei kannata pelätä."
Videolla Niina Nurminen ja Paula Miettinen keskustelevat esiintymispelosta ja siitä selviämisestä.
VIDEO
Kuuntele koko keskustelu podcastina!