Tekoäly ja erityisesti laajat kielimallit auttavat yrityksiä tehostamaan toimintojaan ja parantamaan asiakaskokemusta. DNA on aktiivisesti hyödyntänyt tekoälyteknologioita asiakaspalvelun kehittämisessä ja operatiivisten prosessien optimoinnissa.
Tekoäly muokkaa jatkuvasti sitä, miten yritykset toimivat ja palvelevat asiakkaitaan. DNA:lla tekoäly ei ainoastaan automatisoi rutiineja, vaan luo myös uusia tapoja kohdata asiakkaiden tarpeet älykkäämmin ja nopeammin.
Innovaatiot kirittävät DNA:n tekoälystrategiaa
Tekoälyn rooli DNA:n toiminnassa kasvaa, ja se luo uusia mahdollisuuksia sekä yrityksille että asiakkaille. Äärimmäisen nopeasti kehittyvän tekoälyn kanssa tulee hyväksyä oppirahojen maksu osana tekoälystrategiaa.
"Aktiivinen uusien teknologioiden testaaminen ja nopea oppiminen epäonnistumisten kautta mahdollistavat nopeat iterointisyklit. Tämä rohkeaan tutustumiseen ja kokeilemiseen kannustava 'fail fast, scale fast' -periaate on osoittautunut korvaamattomaksi", Lasse Huttunen, DNA:n yritysasiakkaiden asiakaspalveluista ja toimituksista vastaava johtaja, kuvailee.
DNA:n tekoälystrategian ohjenuorana on kokeilukulttuurin ohella vahva asiakaskeskeisyys.
"Teknisillä ratkaisuilla on eroja, ja olemme oppineet tunnistamaan, mitkä teknologiat toimivat missäkin ympäristössä parhaiten", Huttunen toteaa.
Tekoäly parantaa reaktionopeutta
Tekoälyn rooli DNA:n toiminnassa kasvaa, ja se luo uusia mahdollisuuksia asiakkaille. DNA:n omat käyttökokemukset tekoälyratkaisuista vaikuttavat suoraan niiden kehitykseen ja myyntiin.
"Me käytämme itse samoja tekoälyratkaisuja, joita tarjoamme asiakkaillemme. Tämä ei ainoastaan takaa tuotteidemme laatua, vaan myös auttaa meitä ymmärtämään asiakkaidemme tarpeita paremmin", kertoo Mari Eklund, DNA:n viestintäratkaisuliiketoiminnan johtaja.
Tällainen lähestymistapa mahdollistaa Eklundin mukaan DNA:n nopean reagoinnin markkinoiden muutoksiin ja asiakkailta saatuihin käyttökokemuksiin, mikä puolestaan johtaa parempaan tuotekehitykseen ja asiakastyytyväisyyteen.
DNA on hyödyntänyt tekoälyä useilla tavoilla parantaakseen asiakaspalvelun nopeutta ja tehokkuutta: automatisoituina chatbotteina, virtuaalisena assistenttina, asiakaspalvelupuheluiden muistiinpanojen tekijänä sekä asiakkaiden haastattelijana puhelun alussa.
"Käytämme Genesyksen natiiveja tekoälytoiminnallisuuksia, jotka integroituvat saumattomasti meidän järjestelmiimme. Ne tuovat joustavuutta ja tehokkuutta asiakaspalveluumme. Tämä kumppanuus mahdollistaa monipuoliset ja innovatiiviset ratkaisut asiakkaidemme tarpeisiin”, Eklund kertoo.
Katse tekoälyn tulevaisuuteen
Tekoäly kehittyy niin vauhdilla, että puolen vuoden päähänkin on vaikea nähdä tarkasti. Pitkän aikavälin kristallipalloon katsoessa näkyy kuitenkin muutamia kehityssuuntia, joihin DNA:n tekoälyn käyttö mahdollisesti suuntautuu.
"Uskon, että tulevaisuudessa lähes kaikki asiakaspalveluun tulevat kontaktit kulkevat AI-suodattimen läpi, mikä tehostaa asiakkaan tarpeiden tunnistamista ja aiempaa nopeammin selvitettävien ratkaisujen tarjoamista", Huttunen ennustaa. "AI voi toimia monin tavoin asiakaspalveluhenkilöstön tukena. Erityisesti se parantaa työn tehokkuutta ja mielekkyyttä, kun tylsimmät rutiinityöt jäävät pois."
DNA:n matka tekoälyn hyödyntämisessä on esimerkki siitä, miten teknologia voi muuttaa liiketoimintaa ja parantaa asiakaskokemusta.
"Ainut virhe mitä voi tehdä, on jäädä tekoälyjunasta pois", Eklund kiteyttää.
Haluatko tietää, miten tekoäly voi mullistaa yrityksesi asiakaspalvelun? Tekoälyn avulla asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee. Lue lisää!