Anna-Mari Ylihurula aloitti DNA:n yritysliiketoiminnan johtajana elokuun 2023 alussa. Ensimmäiset sata päivää sisälsivät muun muassa sukelluksen maailman suurimpiin operaattoreihin kuuluvan Telenorin toimintoihin. Kansainvälinen ulottuvuus on Suomen operaattorikentällä poikkeuksellisen vahva.
DNA oli näyttäytynyt operaattorialan johtotehtävissä pitkään toimineelle Ylihurulalle rohkeana haastajana, jota leimaavat asiakaslähtöisyys ja henkilöstöystävällisyys. Markkinoita nopeamman kasvun myötä DNA ei kuitenkaan ole enää vain haastaja, vaan esimerkiksi mobiiliyhteyksissä jo markkinakakkonen. Omistajansa Telenorin kautta DNA on osa maailman suurimpiin kuuluvaa operaattoria.
”Telenorin mukanaan tuomat kyvykkyydet ovat ainutlaatuisia Suomen operaattorimarkkinalla. Telenor on selvästi suurempi kuin muut Suomessa toimivat operaattorit, ja koko avaa meille ja asiakkaillemme merkittäviä etuja ja mahdollisuuksia”, Anna-Mari Ylihurula taustoittaa.
Kokemus korostuu kriittisessä turvallisuusympäristössä
Tiivis yhteys DNA:n ja Telenorin välillä näkyy esimerkiksi yhteisenä tutkimuksena ja tuotekehityksenä, strategisilla painopistealueilla toimivina osaamiskeskuksina sekä operatiivista tehokkuutta parantavina globaaleina hankintoina. Yhdessä tehtävä tuotekehitys painottuu tiettyihin valittuihin ratkaisualueisiin, kuten ohjelmisto-ohjattuihin verkkoihin, tietoverkkojen tietoturvaan ja mobiileihin yksityisverkkoihin.
”Jo 168 vuoden ikään ehtineen Telenorin ylivoimainen markkina-asema Naton perustajajäseniin lukeutuvassa kotimaassaan todella näkyy. Telenorilla on huomattavan vahva rooli ja kokemus tietoliikennepalveluiden suunnittelussa ja rakentamisessa kriittiseen turvallisuusympäristöön”, Ylihurula korostaa.
Telenorin koon havaitsee erityisesti verkkojen kattavuudessa. Pohjoismaiden alueella Telenorilla on mobiiliverkkojensa ohella lähes 200 000 kilometriä omaa kiinteää kuituverkkoa, mihin sisältyy useita vaihtoehtoisia maa- ja merireittejä. Satelliittiyhteyksien avulla voidaan rakentaa varmentavia reittejä kriittisimpiin tietoliikennetarpeisiin, vaikkapa sairaaloiden potilastietojen saavuttamisen varmistamiseksi ääritilanteissa.
Suoraa hyötyä DNA:n asiakkaille tuovat myös esimerkiksi Telenorin neuvottelemat globaalit roaming-sopimukset. Suuret volyymit auttavat saamaan ensimmäisenä käyttöön uudet palvelut, kuten uusimman sukupolven verkkoratkaisut tai laadukkaammat puhepalvelut. Lisäksi volyymit tuovat kustannushyötyjä.
Osaamisvaatimukset kasvavat
Ylihurulan ajattelua leimaa vahvasti outside in -periaate. Käytännössä tämä tarkoittaa, että asioiden työstäminen organisaation sisällä on turhaa, ellei asiakkaita kuunnella.
”Olen ensimmäisten kuukausien aikana tavannut paljon DNA:n asiakkaita ja kysynyt tietysti heiltä mielipiteitä siitä, miten olemme onnistuneet heitä palvelemaan. Positiiviset palautteet ovat vahvistaneet käsitystäni, että asiakaslähtöisyys on DNA:lle erittäin merkittävä vahvuus”, Ylihurula kertoo.
Tuoreen EPSI Rating -tutkimuksen mukaan DNA on matkapuhelinoperaattorien ykkönen sekä yritys- että yksityisasiakkaiden asiakastyytyväisyydessä. Toisen tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat DNA:n toimialansa vastuullisimmaksi yritykseksi.
Tietoliikennetoimialalla osaamisvaatimukset kasvavat koko ajan. Tietoliikenteen ohella on tärkeää ymmärtää tietotekniikkaa, sillä pilven, tekoälyn ja kyberturvan kaltaiset teemat ovat mukana käytännössä kaikissa keskusteluissa asiakkaiden ja kumppanien kanssa.
”Minusta on tärkeää, että meillä on selkeä näkemys toimialan tilanteesta, nousevista teknologioista ja siitä, mitä me voimme tarjota asiakkaillemme. Tavoitteeni on, että DNA:lla yhdistetään parhaat käytännöt maailmalta sekä ylpeys siitä, millaista osaamista meillä itsellämme on maailmalle vietäväksi. Tällä yhdistelmällä opitaan nöyrästi uutta ja jalostetaan ymmärrystä tänäänkin paremmaksi kuin eilen”, Ylihurula sanoo.
Suunnittelu on tärkeää, toteutus vielä tärkeämpää
Ylihurulan olemuksesta huokuu nälkä uuden oppimiseen. Tavoitteellisuus kaikuu monin tavoin myös puheessa, ja monta asiaa onkin laitettu eteenpäin jo ensimmäisten kuukausien aikana.
”Olen toiminut pitkään erilaisissa johtotehtävissä ja tottunut siihen, että tarvittaessa kaiken voi rakentaa alusta alkaen itse. Nyt DNA:lla pääsin ensimmäistä kertaa tilanteeseen, jossa on mahdollista nähdä sisältä päin globaalin organisaation parhaita käytäntöjä. On hienoa päästä hyödyntämään niitä laadukkaiden ja tehokkaiden toimintojen suunnittelussa ja johtamisessa”, Anna-Mari Ylihurula kertoo.
Olennaista on kyky ymmärtää asiakkaiden liiketoimintaa ja sen edellyttämiä käyttötapauksia. Tietoliikennepalvelut ovat kriittinen osa toiminnan jatkuvuutta käytännössä kaikissa organisaatioissa, ja operaattorin ydinosaamista on opastaa toimimaan ennakoivasti. Valintojen on tärkeää vastata paitsi arjen tarpeisiin, myös mahdollisiin kovennettuihin tarpeisiin. Hyvä neuvo on, että monimutkaiseen ympäristöön ei voi toimittaa yksinkertaisia palveluita.
”Asioita saadaan aikaan parhaiten yhdessä, ja hyvällä vireellä syntyy ratkaisuja mahdottomiltakin tuntuviin tehtäviin. Yksi keskeinen periaatteeni on, että olennaista on tekeminen: suunnittelu on tärkeää, mutta laadukas toteutus on vielä tärkeämpää”, Ylihurula painottaa.
DNA:n tultua osaksi norjalaista Telenor-konsernia pohjoismainen ja globaali yhteistyö yhteyksien saralla on vahvistunut entisestään. Lue lisää DNA:n tietoliikenneyhteyksistä Pohjoismaiden kautta maailmalle!