Sähköiset menetelmät ja ympäristöt ovat muutaman vuoden kuluttua opetuksessa yhtä luonnollisia kuin karttapallo tai liitutaulu aikanaan, uskoo Espoon kaupungin Mikko Ovalo.
Espoon kouluissa otetaan käyttöön uusia sähköisiä oppimisympäristöjä, jotka siirtävät pulpetissa pänttäämistä historiaan. Digiloikan mahdollistavat DNA Busineksen tarjoamat tietoliikenneyhteydet.
Koulujen uusien opetussuunnitelmien tavoitteena on lisätä oppilaiden digikokemuksia ja sähköisten välineiden hyödyntämistä opetuksessa. Espoo kuuluu näissä asioissa edelläkävijöihin.
Katso videolta, miten Espoossa valmistaudutaan syksyllä 2016 alkaviin sähköisiin ylioppilaskokeisiin. DNA on ollut mukana kokeilemassa sähköisten yo-koeympäristöjen langattoman ja kiinteän verkon hybridiratkaisua.
https://youtu.be/da7I9sH3isE
Espoon kaupungin asiakkuuspäällikkö Mika King Espoo Tietotekniikasta sanoo, että taustalla on pitkäjänteinen työ koulujen tietoteknisen ympäristön uudistamiseksi.
”Työ koskee niin verkkoja, päätelaitteita kuin sähköisiä työvälineitäkin”, King luettelee.
Kingin mukaan kaikki lähtee toimivista tietoliikenneyhteyksistä. Kaikkiin Espoon kouluihin on rakennettu nopeat internet-yhteydet ja langaton verkko, johon niin oppilaat kuin henkilökuntakin pääsevät omilla tai koulun tarjoamilla laitteilla.
”Jos yhteydet maailmalle tai langaton verkko eivät toimi moitteettomasti, hienoilla digitaalisilla palveluilla tai päätelaitteilla on vähän merkitystä”, King huomauttaa.
DNA Espoon pitkäaikainen kumppani
DNA Business on Espoon kaupungin pitkäaikainen kumppani puhe- ja tietoliikennepalvelujen tuottajana. Yhtiö on vastannut tietoliikenneyhteyksien toteutuksesta ja ylläpidosta. Pakettiin kuuluvat myös toimipisteiden tietoliikenneyhteydet sekä langattomien verkkojen rakentaminen ja ylläpito.
Espoon kaupungin ICT-asiantuntija Mikko Ovalo Espoo Tietotekniikasta arvostaa DNA:ta luotettavana yhteistyökumppanina, joka tekee luvatut asiat sovitussa aikataulussa. Hänen mukaansa hyvä kumppani ymmärtää aidosti myös kenttätasolla, miten langattomat verkot suunnitellaan ja mitoitetaan oikein.
”Kouluilla on paljon langatonta verkkoa hyödyntäviä toimipisteen omia päätelaitteita. Lisäksi oppilailla voi olla mukana oma älypuhelin tai tabletti. Langaton verkko on suunniteltava siten, ettei se mene tukkoon vaikka verkon kuormitus on voimakasta.”
Ovalo on ollut mukana, kun langattomia verkkoja on toteutettu Espoon kouluihin, päiväkoteihin ja muihinkin toimipisteisiin.
”Lähtökohtana on että voimme luottaa langattoman verkon suunnittelu- ja asennustyöhön. En ole koskaan saanut DNA:lta huonoa langattoman verkon suunnitelmaa hyväksyttäväksi”, Ovalo sanoo.
Pulpetissa pänttääminen jää historiaan
Mika Kingin mukaan koulujen digitalisoinnissa painopiste on pilvipalveluissa. Espoo on muun muassa päättänyt ottaa käyttöön Googlen ja Microsoftin opetuksen pilvipalvelut.
”Pilvipalvelujen hyödyntämisessä otetaan nyt isoja askelia. Niistä tulee osa opetusta ja koulujen päivittäistä arkea.”
Pilvipalvelujen eduksi King laskee sen, että ne voidaan skaalata nopeasti kaikkien koulujen käyttöön. Myös joustavuus on tärkeää.
”Oppilaat ja opettajat voivat käyttää palveluja millä päätelaitteella tahansa kouluympäristön ulkopuolellakin, vaikkapa kotona tai lomamatkalla.”
Mikko Ovalo uskoo, että uusimmat sähköiset menetelmät ja ympäristöt ovat muutaman vuoden kuluttua yhtä luonnollisia opetuksessa kuin karttapallo tai liitutaulu aikanaan. Opetustyö nojaa koko ajan entistä vahvemmin verkkoyhteyksiin ja pilvipalveluihin.
”Opettaminen ei ole enää yhtä kaavoihin lyötyä kuin aiemmin, eivätkä oppilaat todennäköisesti istu enää tulevaisuudessa pulpeteissa perinteisissä luokissa. Kouluissa voisi olla monitoimitiloja, joissa oppilaat voivat oppia ja toimia yhdessä.”