Suomen Filateliapalvelun toiminnassa teknologia ja nopeus kohtaavat vanhat ja arvokkaat keräilyesineet, kun DNA Yritysinternetin tarjoamat nopeat ja kestävät yhteydet mahdollistavat verkossa järjestettävät huutokauppatapahtumat sekä verkkokaupan pyörittämisen.
Suomen Filateliapalvelu Oy perustettiin vuonna 1997 ”rakkaudesta filateliaan” ja on tänä päivänä ensisijaisesti keräilyn asiantuntijoiden markkinointiorganisaatio. Heidän toimintansa on laajentunut vuosien saatossa postimerkkeilyn lisäksi kansainvälisesti merkittäviin huutokauppatapahtumiin sekä monenlaisten keräilyesineiden välitykseen verkossa. Yritys pyörittää Stamps.fi -verkkokauppaa sekä toimii Hellman Huutokaupat -huutokauppatalon takana, joka järjestää vierailija- ja kohdemäärältään suuria huutokauppatapahtumia verkossa osoitteessa hellmanhuutokaupat.fi. Tässä kohtaa kattavat internetyhteydet astuvat kuvaan.
Huutokaupan uusi normaali vaatii laadukkaita yhteyksiä
Hellman Huutokauppojen tapahtumat järjestettiin aiemmin fyysisesti Naantalissa Filateliapalvelun toimipisteellä, mutta nyt huutokauppatoiminta on siirtynyt kokonaan online-ympäristöön. Yrittäjä Tatu Untinen kertoo, että siirtymä alkoi pandemian aikana, kun huutokaupat täytyi järjestää poikkeuksellisesti hybriditoteutuksena, jotta kansainväliset ja Suomessa olevat keräilijät pääsisivät osallistumaan mukaan.
”Uuden opettelu oli vaikeaa, mutta tämä konsepti on otettu hyvin haltuun – myös vierailijoiden osalta. Nyt järjestämme huutokauppoja ainoastaan digitaalisesti, ja hyvät yhteydet mahdollistavat toteutuksen”, Untinen kertoo.
Aikaisemminkin suurten ja kansainvälisten huutokauppatapahtumien osallistujamäärä saattaa olla digitaalisesti toteutettuna useita tuhansia keräilijöitä, lähes jokaisesta maailman kolkasta. Nyt matkustamisen sijaan Hellman Huutokauppaan voi osallistua helposti mistä vain. Kiivaimpia hetkiä - joissa yhteyksistä otetaan mittaa - ovat varsinaiset huutokauppapäivät, jolloin kohteita huudetaan verkossa nopealla rytmillä reaaliajassa.
”Kaikki kohteet kuvataan ja kategorisoidaan omiin ryhmiinsä nettisivulle ensin ennakkohuutoja varten. Huutokauppapäivinä kohteet sitten huudetaan numerojärjestyksessä, eli vajaa 1000 kohdetta päivässä”, Untinen kuvailee.
”Tärkeintä on se, miten ne asiat hoidetaan.”
DNA:n Yritysinternetin toimivuus ja henkilöstön palveluvalmius saavat Untiselta erityistä kiitosta. Vuosien asiakkuuden aikana vastaan on tullut vain muutamia ratkaisua vaativia tilanteita, jotka DNA on hoitanut mallikkaasti.
”Yritysinternetiin olemme olleet todella tyytyväisiä. Jos jotain huomiota vaativaa on käynyt, olemme saaneet DNA:lta ketterästi apua”, Untinen kertoo.
Filateliapalvelun liiketoiminnan kehityksessä yhteydet toki korostuvat, mutta yhtä lailla henkilökohtainen palvelu on Untisen mukaan tärkeää – ja DNA:n kohdalla jopa positiivinen yllätys.
”Tottakai ennemmin tai myöhemmin tulee ongelmatilanne eteen, mutta tärkeintä on kuitenkin se, miten asiat hoidetaan. Meille henkilökohtainen puoli on tärkeää, ja DNA:n päässä meitä vastassa on ollut aina lähestyttävä henkilö, joka kohtaa meidät yksilönä ja omaa asiakaspalvelullista silmää”, Untinen kertoo ja jatkaa, ”DNA on iso yhtiö, eikä silloin välttämättä odota henkilökohtaista palvelua. Me olemme sitä kuitenkin aina saaneet, vaikka yhteyshenkilö olisi vaihtunut – se on ollut yllättävä efekti ja on jäänyt kiva fiilis.”
Näillä ratkaisuilla tehostimme asiakkaamme liiketoimintaa: