Helsingin uudet kaupunkipyörät saavat käyttäjiltään erinomaista palautetta.
Kiitosta keräävän palvelun tietoliikenneyhteyksistä vastaa DNA.
Helsingin kantakaupungissa otettiin vapun jälkeen käyttöön uusi kaupunkipyöräpalvelu, joka on osoittanut toimivuutensa.
”Kaupunkipyöristä on tullut lähes pelkästään positiivista palautetta. Järjestelmän keskeisiä etuja on, että palvelu sopii monenlaisille käyttäjille”, City Bike Finlandin Service Manager Juha Pitkänen sanoo.
Pitkäsen mukaan helsinkiläiset ja keskustaan tulevat lähikuntalaiset käyttävät pyöriä työ- ja vapaa-ajan matkoihin. Myös matkailijat ovat löytäneet palvelun.
Kaupunkipyöristä vastaavat Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ja Helsingin seudun liikenne HSL. Käytännön operointi on annettu tarjouskilpailun perusteella kansainväliselle City Bike Finland -konsortiolle. Sen pääosakkaat ovat espanjalainen joukkoliikenneoperaattori Moventia ja ranskalainen pyörävalmistaja Smoove.
Etusijalla käytön helppous
Palvelussa on kiinnitetty paljon huomiota kaupunkipyörien käytön helppouteen.
Hinnoittelu on rakennettu niin, että pyörillä ajettaisiin suhteellisen lyhyitä aikoja pyöräasemalta toiselle. Se takaa pyörien hyvän saatavuuden.
Tänä kesänä Helsingin kantakaupungissa on 500 kaupunkipyörää ja 50 pyöräasemaa. Ensi vuonna pyörien ja asemien määrä kolminkertaistuu. Samalla toiminta-alue laajenee.
”Pyöräasemat ovat siellä, missä ihmiset liikkuvat. Erityisen suosittuja ovat olleet metroasemien pyöräasemat.”
DNA vastaa tietoliikenneyhteyksistä
DNA Business tarjoaa City Bike Finlandille henkilökunnan matkapuhelimet ja -liittymät sekä toimipisteen yritysinternet-liittymän. Pyöräasemat ovat yhteydessä keskusjärjestelmään DNA:n verkon kautta.
”Tiedämme reaaliaikaisesti, kuinka monta pyörää kullakin asemalla on. Saamme myös tärkeää tietoa pyörien käytöstä. Tämä auttaa suunnittelemaan ja mitoittamaan palvelun todellisen käytön mukaan.”
Lisäksi pyöräjärjestelmä on integroitu HSL:n reittiopaspalveluun, jossa kaupunkipyörät voi valita osaksi matkan reititystä.