Hackathonit ovat ryhmätyötä, jossa perspektiivi laajentuu kuin huomaamatta. Kohdeyritys tuo pöydälle haasteen, jonka ratkomiseen kaivataan uudenlaista apua. Järjestäjä fasilitoi kokonaisuuden ja kutsuu mukaan kehittäjätiimejä, jotka ideoivat haasteeseen ratkaisua tiiviin aikaraamin sisällä. Kokonaisuutta ohjaavat mentorit, joiden tehtävä on auttaa tiimejä kiteyttämään oma kulmansa lähestyä haastetta.
Keväällä alkaneen IoT Next Level -innovaatiokilpailun mentorin roolissa olen itse kokenut olevani kuin näköalapaikalla toisen toimialan sisälle. Tästä perspektiivistä käsin näen myös oman työni ja organisaationi aivan uusilla silmillä.
Häikäisevintä on ollut huomata, miten hienosti erilaiset roolit pelaavat yhteen, kukin omilla vahvuuksillaan. Meininki on aivan toista kuin funktionaalisissa tiimeissä.
Ensikertalaiselle ehkä yllättävintä on ollut kilpailijatiimien kova halu ja motivaatio oppia kohdeyrityksen toimialasta. Monelle kehittäjätiimille hackathonit ovatkin ennen kaikkea mahdollisuuksia testata oman konseptinsa toimivuutta eri toimialoille. Meitä mentoreita on pommitettu hyvinkin tarkoin kysymyksin esimerkiksi toimintamalleista, järjestelmistä ja saatavilla olevasta datasta.
Omat oppini mentorin roolista tiivistyvät neljään kohtaan:
- Kiteytä itsellesi mistä näkökulmasta käsin voit parhaiten auttaa tiimiäsi. Oletko kohdeyrityksen toimintatavat ja prosessit tunteva mentori vai mahdollisesti ekosysteemiasiantuntija, joka voi kiihdyttää ratkaisun seuraavalle tasolle?
- Auta tiimejä saamaan kiinni haasteesta ja keskittymään toivotulle alueelle. Ratkaisun määrittelyssä ei saa olla liian maailmoja syleilevä, mutta ei myöskään liian detaljiin tarttuva.
- Varmista tarvittavan datan helppo saatavuus. Tiimien dataanalyytikot tarvitsevat pureskeltavaa saadakseen esiin tarvitsemansa tiedon. Jos dataa ei ole saatavilla, tiimin voi olla vaikea todentaa ideansa toimivuutta ja hyödyllisyyttä.
- Johdata tiimejä joustamaan ensiksi valitsemastaan ratkaisusta. Kilpailun aikana voi ilmetä, että asia x pitää ratkaista ennen kuin päästään asia y:hyn, tai että enemmän arvoa saadaankin toisaalla.
Iot Next Level -innovaatiokilpailu jatkuu syksyllä pilottivaiheella, mutta jo nyt epäilen, että itse matka on tärkeämpi kuin päämäärä.
Tiiviin innovointiprosessin läpikäyminen on arvokas kokemus, josta saa ymmärrystä datan hyödyntämisestä sekä eväitä hakea ennakkoluulottomia ratkaisuja myös jatkossa.
Suorien oppien ohella mentorin roolissa arvokasta onkin omien ja oman organisaation toimintamallien hahmottaminen uudella tavalla. Yleensähän omaa tekemistä katsoo sisältä ulos, mutta nyt, kehitystiimien apuna, operaattorienkin kyvykkyyksiä ja toimintatapoja tarkastellaan nimenomaisesti asiakkaan tarpeiden ja toimialaympäristön kautta.
Avoimen innovoinnin ajatus on hakea ratkaisuja, jotka voivat viedä hyvinkin kauas alkuperäisistä oletuksista. Rikkinäistä prosessia ei automatisoida, vaan ensiksi laitetaan prosessi kuntoon - ja mietitään miksi ja mihin koko prosessia tarvitaan.
Lue lisää ketterästä kokeilukulttuurista sekä parhaillaan käynnissä olevasta IoT Next Level -innovaatiokilpailusta.