Elämme 5G:n aikakautta, jossa mobiiliverkkojen rooli yhteiskunnassa, liike-elämässä ja meidän jokaisen arjessa kasvaa nopeasti. Kriittiset palvelut ja yksityisverkot, jotka vaativat aiempaa suurempaa kestävyyttä, ovat siirtymässä kaupallisiin verkkoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että pienilläkin käyttökatkoilla voi olla kohtalokkaita seurauksia. Kuinka voimme taata tarvittavan nopeuden ja matalan viiveen?
Telenor-konserni on Pohjoismaiden ja Aasian johtava tietoliikenneyhtiö, joka palvelee globaalisti 180 miljoonaa asiakasta. Telenor Norjan teknologiajohtaja Ingeborg Øfsthus on seurannut mobiiliverkkojen kehitystä yhtiössä jo 20 vuoden ajan, neljällä eri markkina-alueella.
Telenor on 5G-teknologian edelläkävijä. Se avasi Skandinavian ensimmäisen 5G-pilottikokeilun Norjassa vuonna 2018.
”Pilotointi on tuonut ensiarvoisen tärkeää tietoa ja kokemusta. Sen avulla olemme päässeet kokeilemaan niin teknologian kypsyyttä kuin myös toimintaa erilaisissa käyttötarpeissa. Järjestimme ensimmäisen pilotin vuonna 2018 noin 25 000 asukkaan Kongsbergissa. Seuraavana vuonna siirryimme pilotoimaan isommissa kaupungeissa ja useissa erilaisissa käyttökohteissa”, Øfsthus kertoo.
Telenor on testannut 5G:tä tehtaissa, konteissa, maataloudessa ja syrjäisessä yhteisössä kupariverkon tilalla, kuidun vaihtoehtona. Yhtiö järjesti ympäri Norjaa erilaisia kokeiluita useilla aloilla ja kartoitti kuluttajakäytön tarpeita. Øfsthusin mukaan näin yhtiön oli mahdollista oppia, mihin kaikkeen piti valmistautua, ennen kuin kaupallinen 5G-verkko avattiin vuonna 2020.
Kaikki haluavat palan 5G:stä, mutta harvempi on valmis investoimaan
”Me emme ainoastaan ole rakentamassa 5G:tä, vaan tuottamassa kokonaan modernisoitua mobiiliverkkoa, jolla tulee olemaan kuusin- tai jopa kymmenkertainen määrä liikennettä verrattuna nykyiseen. Jo tämä itsessään on valtava ponnistus – puhumattakaan siitä, että asiakkaamme odottavat tämän kaiken tapahtuvan ilman minkäänlaista häiriötä”, Øfsthus huomauttaa.
Uusien teknologiaominaisuuksien myötä mobiiliverkon arvoketju on avautumassa. Se tarkoittaa uusien ja nopeasti etenevien kilpailijoiden tuloa alalle. Laitetoimittajia, IT-yrityksiä ja jopa perinteisiä verkkotoimittajia kiinnostavat uudet liiketoimintamahdollisuudet uusilla alueilla.
Monet mutkikkaan arvoketjun eri osat ovatkin nykyisin saatavilla palveluna (as-a-service). Fyysinen infrastruktuuri, liitettävyys, analytiikka ja jopa räätälöity verkkotoiminta on mahdollista hankkia palveluna.
Tämä tarkoittaa sitä, että perinteisen matkapuhelinverkkopalvelun tarjoajan kontolle jää yleensä paljon säännelty ja suuria investointeja vaativat verkon käyttöönotto ja ylläpito. Ne eivät puolestaan kiinnosta uusia kilpakumppaneita laisinkaan. Monet ovat valmiita taistelemaan paikasta asiakkaan sydämessä ja lompakossa, mutta vain rajallinen määrä on kiinnostunut taustalla olevaan infrastruktuuriin sijoittamisesta. Olennaista on ratkaista miten voimme luoda kestävää kasvua, joka motivoi myös investointeihin?
”Tähän ei ole olemassa yksiselitteistä ja selkeää vastausta. Näyttää väistämättömältä, että on luotava uusia, jännittäviä ja jopa erikoisiakin kumppanuuksia, joissa sitoudutaan jakamaan investointitaakka ja voitot. Se joka onnistuu tällaisten suhteiden luomisessa, onnistuu alalla myös todennäköisesti pidemmälläkin aikavälillä”, Øfsthus ennustaa.
Haluatko kuulla lisää keskustelua tulevaisuuden verkoista? Kuuntele podcast, jossa aiheesta keskustelevat Ficomin Elina Ussa ja ABB:n Juha Mirch. Kuuntele jakso!