Pelaaminen on yhä suositumpaa – joka neljäs koululainen pelaa konsolilla, tabletilla tai tietokoneella. Puhelimella pelaa liki 60 prosenttia koululaisista.
Joulun toivelahjat TOP 3 pelipuhelimet - OnePlus 6T: Pitkäkestoinen suorituskyky ei heikkene pelatessa, Snapdragon 845 -prosessori ja pikaladattava järeä 3700 mAh akku.
- Xiaomi Pocophone F1: ”Ehkäpä parhaimmalla hinta–laatusuhteella varustettu puhelin tällä hetkellä." (Lähde: Mobiili.fi)
- Huawei Mate 20 Pro: ”Tämän hetken paras Android-puhelin, joka sopii kaikkeen käyttöön ja myös pelaamiseen." (Lähde: Mikrobitti Pelipuhelimet-testi marraskuu 2018)
TOP 3 perhepelit - SPYRO REIGNITED TRILOGY. Yksi vuoden odotetuimpia koko perheen seikkailupelejä!
- JUST DANCE 2019. Tanssipeli, joka kokoaa perheen yhteen esittelemään hienoimmat tanssiliikkeet.
- PAW PATROL: ON A ROLL (RYHMÄ HAU). Pienempien ehdoton ykkösvalinta joulun peliksi.
Tutustu DNA:n pelaamisen valikoimiin ja tarjouksiin osoitteessa: dna.fi/pelaaminen |
Pelaamisen suosion kasvua on helppo ymmärtää. Peleistä löytää koukuttavan tarinan, kiperiä haasteita, yhteistä tekemistä sekä huimaa visuaalisuutta. Peliala työllistää Suomessa jo useita tuhansia ihmisiä, ja löytyypä meiltä muutama todella menestynyt nuori ammattilaispelaajakin. Peliala kasvaa tasaiseen tahtiin, ja harraste- ja viihdepelaaminen on todella suosittua.
Suomen johtava pelitutkija ja pelaamisesta väitöskirjaa valmisteleva Mikko Meriläinen selittää pelaamisen suosiota muun muassa sillä, että se on vaan niin hauskaa.
"Pelaaminen on kerrassaan loistava keino rentoutua ja viettää aikaa perheen tai kaverien kanssa", Meriläinen sanoo.
Monelle lapselle pelaaminen on tärkeä harrastus. Ja pelitutkija vakuuttaa, että se on hyvä harrastus.
Meriläinen itse aloitti pelaamisen noin 5-vuotiaana isoveljien innostamana ja pelaa edelleenkin aktiivisesti. Pelaamisen tiedetään kehittävän monia taitoja, mutta Meriläinen korostaa ennen kaikkea pelaamisen merkityksellisyyttä.
Lapsella oltava mielekästä tekemistä
"On todella tärkeää, että lapsella tai nuorella on elämässä mielekästä tekemistä. Pelaaminen on sosiaalista ja joskus myös hyvin kilpailuhenkistä."
Hieman vanhemmat pelaajat pelaavat paljon verkossa, jolloin pelikaveri voi olla vaikkapa Saksasta tai Koreasta. Siinä kehittyy kuin vahingossa myös teinin kielitaito.
Monia vanhempia voi mietityttää pelaamisen määrä, mutta tutkijan mielestä siitä ei tarvitse olla huolissaan, jos elämä on pelaamisen kanssa muuten tasapainossa. Vanhemmat huomaavat aika herkästi, jos lapsi voi huonosti.
23 vuotta pleikkaa
Media-alalla työskentelevä nelikymppinen Tero Tiainen sai ensimmäisen kosketuksen pelaamiseen alle kouluikäisenä, kun isä toi kotiin tietokoneen.
"Siinä oli pari hassua peliä ja monochrome-näyttö. Sen jälkeen tuli sitten heti perään hankittua C64, PC ja Amiga", Tiainen muistelee.
PlayStationin Tiainen hankki samana päivänä, kun se julkaistiin vuonna 1995.
Mikä peleissä on niin kiehtovaa?
"Pelin voittaminen yhdessä pelissä, toisessa tarina ja kolmannessa vaikka maisemat. Joissakin peleissä toisto taas tekee pelistä kiinnostavan ja koukuttavan, kuten vaikka Tetris tai Civilization."
Tiaisella on kaksi kouluikäistä lasta, jotka pelaavat Tiaisen sanojen mukaan vaihtelevan usein ja erilaisia pelejä. Tiainen itse pelaa aktiivisesti ja harrastaa myös kaveriporukalla niin sanottuja laneja, jolloin kokoonnutaan vaikka vuokramökille viikonlopuksi ja pelataan.
Pelaamisen pitää olla kivaa
Einon, 7, uusin villitys on shakki ja 11-vuotiaan Saimin Carcassone.
Tällä hetkellä molemmat pelaavat kavereiden kanssa PlayStationilla muun muassa Little Big Planetia, Fifaa ja Sonic All Stars racing -peliä. Nuorempi myös katselee eSportsia, muttei yksinään”, Tiainen kertoo.
Lapsilla ei ole tiukkoja sääntöjä pelaamisen suhteen.
”En pidä lähtökohtaisesti peliajoista, enkä tiukoista säännöistä. Pelata saa, eikä siitä pidä potea syyllisyyttä, jos on hoitanut muut asiat ensin.”
Mutta pelaamisen pitää olla kivaa, kiukuttelua pelien takia ei katsella yhtään. Pelatessa pitää myös istua kunnolla ja pitää taukoja. Tiaiselle lasten pelaaminen on ehkä ollut luontevampaa kuin monelle muulle vanhemmalle, koska hän on myös itse pelannut lapsena.
Kokeile rohkeasti pelejä
Pelitutkija Meriläinen sanookin, että kun tämän päivän teinit tulevat vanhemmiksi, heille tuntuu aivan käsittämättömältä ajatus, että peliajoista riideltäisiin niin paljon kuin tänä päivänä. Hän uskoo, että pelaamisen murros on parhaillaan käynnissä, ja muutaman vuoden päästä pelaaminen on ihan yhtä hyväksytty harrastus kuin vaikkapa jalkapallo tai partio.
Sekä Tiainen että Meriläinen ovat yhtä mieltä siitä, että vanhemmat pääsevät parhaiten pelaamiseen mukaan, kun seuraavat lapsen pelaamista ja pelaavat myös itse.
”Ei se ole vaikeaa, mutta haastavampaa kuin Salattujen elämien katsominen. Pelikasvattajan käsikirjan osat 1 ja 2 ovat loistavia paikkoja aloittaa”, Tiainen suosittelee.
Retropelit ovat joulun hitti
Pelikonsolit, pelit ja puhelimet ovat varmasti joulun toivottuja lahjoja. DNA:n pelituotteiden valikoimapäällikkö Sanna Väisänen huolehtii siitä, että DNA:lta löytyvät varmasti kiinnostavimmat pelimaailman uutuudet.
Väisänen on itse pelannut pikkutytöstä lähtien, kotoa löytyy peräti kaksi pelikonsolia ja vielä Nintendon retroversiokin.
”Tämän joulun ehdottomia hittejä ovat retropelit. Vanhemmista on hauska näyttää jälkikasvulle omia lapsuudenpelejään”, Väisänen kertoo.
Väisänen kertoo, että tänä päivänä lapset pelaavat pelikonsolien lisäksi paljon myös puhelimilla. DNA:n teettämän kyselyn mukaan peräti 59 prosenttia koululaisista pelaa päivittäin puhelimella jotakin peliä. Ja joka neljäs pelaa pelikonsolilla, tabletilla tai tietokoneella.
”Jos lapsi pelaa paljon puhelimella, kannattaa miettiä puhelimen malli myös sen mukaan, että pelaaminen on mielekästä. Pelipuhelimissa on yleensä esimerkiksi parempi suorituskyky ja isompi näyttö”, Väisänen sanoo.
Teini-ikäiset ja aikuiset pelaajat pelaavat usein tietokoneilla, jotka on suunniteltu erityisesti pelaamista varten. Myös näitä koneita löytyy DNA Nettikaupan valikoimista.
Meriläistä, Tiaista ja Väisästä yhdistää kaikkia sama intohimo – pelaaminen. Mitä jos tänä jouluna sinäkin ottaisit kirjan sijasta käteesi peliohjaimen ja kokeilisit? Ellet ole jo kokeillut.
Lähde: DNA Koululaistutkimus 2018
Lue lisää tutkimuksen tuloksista täältä!