Livevideon lähettäminen ja katsominen on viime aikoina lyönyt itsensä läpi. Buumin aloitti pari vuotta sitten Twitterin Periscope-palvelu ja sen valtakaudella varsinkin nuoret jakoivat livevideota hanakasti. Nyt livevideokenttää hallitsee myös Facebook, jossa videon lähettämiseen ei tarvitse erillistä sovellusta. Facebookin omistama Instagram liittyi taannoin joukkoon ja reaaliaikaiset videolähetykset toimivat nykyään osana Instagram Stories -toimintoa. Otimme Facebookin ja Instagramin livevideo-ominaisuudet vertailuun.
Livelähetyksistä löytyy eroja ja yhtäläisyyksiä
Suurin ero Facebookin ja Instagramin livevideon välillä on, että Facebookissa lähetetty video tallentuu omalle sivulle, kun taas Instagramissa se katoaa heti lähetyksen jälkeen. Muitakin eroavaisuuksia löytyy: Facebookin livelähetys on nykyään mahdollista ajastaa jopa viikon etukäteen, Instagramissa lähetys onnistuu vain reaaliajassa. Molemmissa palveluissa livevideon pituus on rajattu: Facebookissa raja on 1,5 tuntia ja Instagramissa tasan tunti.
Katsojan näkökulmasta merkittävä ero palveluiden välillä on tapa, jolla livelähetyksiä voi seurata. Instagramissa seurattujen käyttäjien livelähetykset löytyvät kätevästi oman feedin yläreunasta: samasta paikasta, josta myös Instagram Storyt näkyvät. Livelähetyksiä löytyy myös explore-näkymästä, ja tätä kautta on mahdollista löytää livelähetyksiä Instagram-käyttäjiltä, joita ei muuten seuraa. Facebookin livelähetyksiä on mahdollista paikantaa selaamalla karttaa, joka näyttää kaikki sen hetkiset livelähetykset ympäri maailmaa. Karttatoiminnolla onkin mahdollista esimerkiksi terävöittää kielipäätä seuraamalla livelähetyksiä vaikka Japanista. Omien Facebook-kavereidensa ja seurattujen sivujen lähetyksistä saa ilmoituksen, joten näitä lähetyksiä on vaikea olla huomaamatta.
Yhtäläisyyksiäkin löytyy. Molemmissa palveluissa on helppo määrittää, ketkä kaikki livevideon näkevät. Esimerkiksi Facebookissa katsojakunnaksi voi määrittää vain omat kaverit. Myös Instagramissa katselijoita voi rajoittaa, esimerkiksi tiettyjä käyttäjiä voi estää näkemästä videota. Sekä Facebookissa että Instagramissa on lisäksi mahdollista kommentoida livevideota, ja lähettäjä voi halutessaan poistaa kommentit käytöstä.
Mitä tulevaisuudessa?
Instagramin livelähetykset ovat vielä suhteellisen uusi ominaisuus, eivätkä ole vielä saavuttaneet suuren yleisön suosiota ainakaan Suomessa. Facebook on taas pikkuhiljaa jo vakiinnuttanut paikkansa livevideoiden kotina. Aika näyttää, nousevatko Instagramin livelähetykset yhtä suosituiksi kuin Facebookin vai tuleeko markkinoille kenties kokonaan uusi pelaaja. Yksi asia kuitenkin on varmaa: livelähetykset ovat tulleet jäädäkseen.
Oletko muuten nähnyt stand up-keikkoja, jotka livelähetimme Suomen eri kolkista Facebookin välityksellä DNA:n kattavaa 4G-verkkoa käyttäen? Löydät tallenteet keikoista DNA:n Facebook-sivulta ja osoitteesta dna.fi/kattava.