Nettipetosvakuutus
DNA Digiturva -sovelluksen asetukset
Vaikka varaudumme ja toimimme järkevästi, netissä voi silti sattua ja tapahtua kaikenikäisille. Emme halua jättää sinua yksin, jos jotain tapahtuu. DNA Digiturvan Nettipetosvakuutus:
- Tarjoaa oikeudellista neuvontaa ja apua verkkohäirinnän, henkilöllisyysvarkauden (eli identiteettivarkauden), maksuvälinepetoksen tai verkkokauppahuijarin yllättäessä
- Tarjoaa tukea puuttua nettikiusaamiseen
Jos epäilet vahinkoa ja kaipaat neuvoja
Jos epäilet joutuneesi nettipetoksen uhriksi ja haluat neuvontaa, ota yhteyttä suoraan vakuutuksen tarjoajaan HELPin asiakaspalveluun,
- ma–pe 8.00 –18.00
- suomeksi 0290020990
- ruotsiksi 0290020991
Ehdot ja tuoteseloste
Toimi näin, jos epäilet tulleesi huijatuksi
1. Pysähdy
Kiire pelaa aina huijareiden pussiin. Jos sinua painostetaan puhelimessa tekemään nopeita päätöksiä, lopeta puhelu. Jos sinulle kerrotaan, että rahoillesi tapahtuu kohta jotain, pysähdy ja mieti tilannetta.
Tai jos olet ehtinyt klikkaamaan epäilyttävää linkkiä tai antanut tietojasi, pysähdy. Voimme auttaa.
2. Soita
HELPin asiantuntijat ovat sinua varten langan päässä. Soita mahdollisimman pian mahdollisesta huijauksesta HELPin numeroon:
- suomeksi 0290020990
- ruotsiksi 0290020991
- Asiakaspalvelu on auki ma–pe 8.00 –18.00
Jos epäiletkin, että olet saattanut joutua huijauksen kohteeksi, ota yhteyttä niin jutellaan asiasta.
Mikäli ainoastaan epäilet huijausyritystä, voit ilmoittaa siitä esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
3. Seuraa käsittelyä
Saat puhelimessa juristilta tarkemmat toimintaohjeet. Muuten voit seurata asiasi käsittelyä HELPin portaalissa.
4. Saat apua, kunnes asia on käsitelty
HELP Vakuutuksen juristi pitää sinuun yhteyttä koko asian käsittelyn ajan, mm. sähköisen portaalin kautta.
Minulla on 1–2 lisenssikoko käytössä, miten saan vakuutuksen koko perheelle?
DNA Digiturvan isompiin lisenssikokoihin sisältyy kotitalouden kattava vakuutus. Jos sinulla on DNA Digiturva 10 tai 25 lisenssin tilauksella, vakuutukseen sisältyy samassa taloudessa asuvat puolisot ja alle 20-vuotiaat lapset.
Voit päivittää DNA Digiturvasi isompaan lisenssikokoon ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Olen vaihtanut isompaan lisenssikokoon, milloin vakuutus astuu voimaan koko perheelle?
Vakuutus astuu voimaan samasta päivästä, kun olet vaihtanut lisenssikokoa. Jos olet epävarma milloin olet tehnyt muutokset, voit kysyä asiaa asiakaspalvelustamme.
Miten voin hankkia vakuutuksen aikuiselle lapselleni?
Vakuutus kattaa tilauksen omistajan. Omillaan asuvan aikuisen lapsen tulee siis itse tilata DNA Digiturva.
Onko vakuutus myös yrittäjille?
Vakuutus on vain yksityisasiakkaille. Mikäli olet ottanut vakuutuksen Y-tunnuksella, mutta haluat vaihtaa sen itsellesi yksityisasiakkaana, tarvitsee sinun tilata DNA Digiturva yksityishenkilönä ja lopettaa nykyinen tilauksesi.
Huomaathan, että mikäli lopetat DNA Digiturva tilauksen Y-tunnuksella ja haluat pitää salasanapankkisi tiedot, tulee sinun tallentaa salasanaholvin tunnukset ennen tilauksen päättymistä. Katso tarkemmat ohjeet salasanojen ottamisesta talteen laitteiden vaihdon ohjeista.
Voinko ottaa yhteyttä, jos en tiedä onko jotain tapahtunut?
Kyllä voit. Selvitetään yhdessä, onko tilanteessa syytä epäillä esimerkiksi henkilöllisyysvarkautta tai maksuvälinepetosta.
Perheenjäseneni on joutunut tai epäilee joutueensa nettipetoksen uhriksi, miten toimin?
Tilauksen omistajan kannattaa ensisijaisesti olla yhteydessä HELPiin, vaikka epäilty petos olisi tapahtunut jollekin toiselle perheenjäsenelle.
DNA Digiturvan 10 ja 25 lisenssin paketit sisältävät vakuutuksen kotitaloudelle. Tällöin vakuutus sisältää samassa taloudessa asuvat puolisosi ja alle alle 20-vuotiaat lapset.
Haluaisin tilata tuotteen, mutta verkkokauppa vaikuttaa epäilyttävältä. Voinko kysyä neuvoa ennen kuin tilaan verkkokaupasta?
Voit kysyä, vaikuttaako nettikauppa luotettavalta vai onko todennäköistä, että kyseessä on huijaussivusto.
Kattaako vakuutus tori.fi tai muulta vastaavalta alustalta ostetut tuotteet?
Vakuutus ei kata yksityishenkilöiden välisiä kauppoja, vaikka ne tehtäisiin ammattimaisen myyntialustan kautta.
Tietoni ovat vuotaneet kolmannen osapuolen toimesta. Voinko pyytää apua vakuutuksesta?
Mikäli epäilet joutuneesi henkilöllisuusvarkauden tai maksuvälinepetoksen uhriksi, ota yhteys HELP:iin saadaksesi tarkempia neuvoja.
Mikäli epäilet, että vuotaneita tietoja käytetään taloudellisen hyödyn tavoitteluun ja olet joutunut esimerkiksi henkilöllisuusvarkauden uhriksi, ota yhteys HELP:iin saadakseni tarkempia neuvoja.
Huomasin petoksen nyt, mutta se on tapahtunut ennen kuin olen ottanut DNA Digiturvan. Voinko pyytää apua?
Vakuutus ei kata vahinkoja, jotka ovat tapahtuneet ennen kuin olet ottanut Digiturva -palvelun.
Nettipetosvakuutus on liitetty osaksi DNA Digiturvaa 1.4.2025, eikä kata vahinkoja, jotka ovat tapahtuneet ennen tätä.