Vianmääritys

Modeemissa ei pala mitään valoja (virtajohto on kiinni)

Mahdollinen syy:

Modeemi ei saa virtaa. Muuntaja tai modeemi saattaa olla viallinen.

Korjausehdotus: 

Kytke virtajohto kiinni ohjekirjan mukaisesti ja tarkista, että pistokkeeseen tulee virtaa. Tuo muunta- ja sekä modeemi DNA Kauppaan vaihdettavaksi.

Kaikki nettiyhteydestä kertovat valot palavat, mutta nettiin ei saa yhteyttä

Mahdollinen syy:

Modeemi voi olla jumittunut.

Korjausehdotus:

Kytke modeemin virtajohto irti noin minuutiksi ja odota, että nettiyhteyden tilavalot syttyvät uudelleen. Käynnistä tietokone uudelleen. Kokeile myös ethernet-johdolla. Voit myös resetoida laitteen.

Kaikki nettiyhteydestä kertovat valot palavat (Tietokone ilmoittaa ”rajoitettu yhteys”)

Mahdollinen syy:

Modeemi ei saa yhteyttä nettiin.

Korjausehdotus:

Tarkista yhteys ja liitännät. Tarkista myös tietokoneen/päätelaitteen asetukset (esim. internet-asetukset ja verkkokortti). Tarvittaessa resetoi modeemi, kytke modeemin virtajohto irti noin minuutiksi ja odota, että valot syttyvät uudelleen.

Kaikki nettiyhteydestä kertovat valot palavat (asetukset tarkistettu)

Mahdollinen syy:

Palomuuri saattaa estää liikenteen.

Korjausehdotus:

Tarkista tietokoneen palomuurin asetukset.

Kaikki nettiyhteydestä kertovat valot palavat (asetukset tarkistettu, käytössä oma yhteyttä jakava laite, esim. reititin)

Mahdollinen syy:

Oma yhteyttä jakava laite on jumissa tai viallinen.

Korjausehdotus:

Kytke modeemi ethernet-johdolla suoraan tietokoneeseen tai käytä modeemin langatonta yhteyttä. Voit kokeilla myös modeemin asettamista siltaavaan tilaan. Ota yhteyttä reitittimiä tai muita lisälaitteita myyvään tahoon.

 

Langaton verkko ei toimi

Mahdollinen syy:

Jos yhteys toimii ethernet-johdolla vika on WiFi-verkossa.

Korjausehdotus:

Käynnistä modeemi uudelleen, tarkasta asetukset ja kokeile WiFi-vinkkejä osoitteesta: dna.fi/tuki-wifi. Jos nämä eivät toimi, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

 

En pääse kirjautumaan modeemiin 192.168.101.1 tai dna.wifi/ -osoitteella

Mahdollinen syy:

F-266-modeemi on Standalone-tilassa, jolloin F-266 on kytketty olemassa olevaan muun kuin Sagemcom-merkkiseen modeemiin tai mokkulaan. Vaihtoehtoisesti F-266 on kytketty Sagemcomin F-3890-, F-3896- tai F-5670-modeemiin, jolloin käytössä on päämodeemina toimivan modeemin WiFi-verkko.

Ratkaisuehdotus:

Kirjaudu ensimmäisenä käytössä olevaan modeemiin tai mokkulaan ja selvitä minkä ip-osoitteen F-266-modeemi on saanut. Osoite on 192.168-alkuinen. Kirjaudu tämän jälkeen selvitettyyn ip-osoitteeseen.

Vanhemmat laitteet eivät yhdistä WiFi:llä
  • Kirjaudu laitteen asetussivulle ja paina WiFi-valikon oikeassa reunassa näkyvää rattaan kuvaa.
  • Muuta Security-alasvetovalikosta WPA2/WPA3 Personal valintaan WPA2/WPA Personal.
  • Tallenna muutos valitsemalla Apply sivuston alaosasta. 

Modeemista kuuluu sirittävä ääni

Mahdollinen syy:

Modeemin viallinen virtalähde aiheuttaa laitteessa sirittävän äänen. Äänestä huolimatta laitteen käytöstä ei aiheudu minkäänlaista vaaraa tai ongelmaa laitteen toimivuuden suhteen.

 

Korjausehdotus:

Ole yhteydessä DNA:n kuluttaja-asiakaspalveluun ja ilmoita ongelmasta, jolloin DNA toimittaa veloituksetta uuden F-266-modeemin virtalähteen. Vaihtoehtoisesti uuden virtalähteen voi hakea DNA Kaupasta ilmoitettuasi siellä ongelmasta.