Vianmääritys

Modeemissa ei pala mitään valoja (virtajohto on kiinni)

Mahdollinen syy:

Modeemi ei saa virtaa. Muuntaja tai modeemi saattaa olla viallinen.

Korjausehdotus: 

Kytke virtajohto kiinni ohjekirjan mukaisesti ja tarkista, että pistokkeeseen tulee virtaa. Tuo muunta- ja sekä modeemi DNA Kauppaan vaihdettavaksi.

Langaton verkko ei toimi, kun laite on yhdistetty Kotimokkula H158:n kanssa

Mahdollinen syy:

Laitteelle on tullut ohjelmistopäivitys V500R020C10SPC312, joka mahdollistaa mesh-yhteensopivuuden DNA Kotimokkula 5G WiFi H158:n kanssa. Jos käytössäsi oleva Kotimokkula H158 on reitittävässä tilassa (oletusasetus) ja siihen on yhdistetty K562 mesh-laite, tulee H158:sta päälaite K562:n ohjelmistopäivityksen jälkeen ja käytössäsi on H158:ssa määritelty WiFi-verkko (SSID ja salasana). 

Korjausehdotus:

  • Jos K562:t on yhdistetty verkkoon langattomasti, tee niille uudestaan Mesh WiFi verkon käyttöönotto. Katso ohje Käyttö WiFi-laajentimena  tai https://www.youtube.com/watch?v=2lJf5OI8jds
  • Jos haluat käyttää H158:ssa samaa WiFi-verkon nimeä ja salasanaa kuin aiemmin K562:ssa, voit muuttaa H158:n WiFi-asetuksia. Katso ohje WiFi-asetusten muuttaminen.
  • Voit myös halutessasi käyttää H158:n oletuksena olevaa WiFi-verkon nimeä ja salasanaa liittämällä WiFi-yhteydellä toimivat laitteesi siihen.
Kaikki nettiyhteydestä kertovat valot palavat, mutta nettiin ei saa yhteyttä

Mahdollinen syy:

Modeemi voi olla jumittunut.

Korjausehdotus:

Kytke modeemin virtajohto irti noin minuutiksi ja odota, että nettiyhteyden tilavalot syttyvät uudelleen. Käynnistä tietokone uudelleen. Kokeile myös ethernet-johdolla. Voit myös resetoida laitteen.

Kaikki nettiyhteydestä kertovat valot palavat (Tietokone ilmoittaa ”rajoitettu yhteys”)

Mahdollinen syy:

Modeemi ei saa yhteyttä nettiin.

Korjausehdotus:

Tarkista yhteys ja liitännät. Tarkista myös tietokoneen/päätelaitteen asetukset (esim. internet-asetukset ja verkkokortti). Tarvittaessa resetoi modeemi, kytke modeemin virtajohto irti noin minuutiksi ja odota, että valot syttyvät uudelleen.

Kaikki nettiyhteydestä kertovat valot palavat (asetukset tarkistettu)

Mahdollinen syy:

Palomuuri saattaa estää liikenteen.

Korjausehdotus:

Tarkista tietokoneen palomuurin asetukset.

Kaikki nettiyhteydestä kertovat valot palavat (asetukset tarkistettu, käytössä oma yhteyttä jakava laite, esim. reititin)

Mahdollinen syy:

Oma yhteyttä jakava laite on jumissa tai viallinen.

Korjausehdotus:

Kytke modeemi ethernet-johdolla suoraan tietokoneeseen tai käytä modeemin langatonta yhteyttä. Voit kokeilla myös modeemin asettamista siltaavaan tilaan. Ota yhteyttä reitittimiä tai muita lisälaitteita myyvään tahoon.

 

Langaton verkko ei toimi

Mahdollinen syy:

Jos yhteys toimii ethernet-johdolla vika on WiFi-verkossa.

Korjausehdotus:

Käynnistä modeemi uudelleen, tarkasta asetukset ja kokeile WiFi-vinkkejä osoitteesta: dna.fi/tuki-wifi. Jos nämä eivät toimi, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

 

Vanhemmat laitteet eivät yhdistä WiFi:llä
  • Kirjaudu laitteen asetussivulle ja valitse etusivulta My Wi-Fi.
  • Muuta Encrypt-alasvetovalikosta WPA2/WPA3-PSKandSAE-valintaan WPA/WPA2-PSK.
  • Tallenna muutos valitsemalla Apply sivuston alaosasta.