Webmail
Kirjautuminen
DNA Webmail
Asiakkaille, joilla on dnainternet-, phnet- tai mail.suomi.net -sähköpostiosoite.
Unohditko salasanasi? Voit vaihtaa sen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.
Welho Webmail
Asiakkaille, joilla on welho.com-sähköpostiosoite.
Kirjaudu Welho Webmailiin Vaihda salasana
Unohditko salasanasi? Voit vaihtaa sen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.
Huomioitavaa DNA Webmailin käyttäjille
Ohessa tärkeää tietoa Webmail-käyttäjille
Tärkeää juuri nyt:
Käytössäsi oleva DNA:n sähköposti kaipaa huomiotasi!
Uudistamme sähköpostipalvelumme ja parannamme samalla niiden tietoturvaominaisuuksia. Muutos edellyttää sähköpostin käyttäjiltä vahvan tunnistautumisen, jotta sähköposti sisältöineen pysyy jatkossakin käytössäsi. Sähköpostit, joihin tunnistautumista ei ole tehty ilmoitettuun määräaikaan mennessä, on suljettu ja poistetaan lopullisesti käytöstä uudistuksen myötä
Lue ohjeet alta!
Miksi sähköpostipalvelut uudistuvat?
DNA Webmail- ja Welho Webmail -sähköpostipalvelut päivittyvät loppuvuoden 2024 aikana ja saat käyttöösi uuden, kaikille käyttäjille yhtenäisen sähköpostipalvelun. Muutoksen yhteydessä sähköpostiin tehdään muitakin parannuksia, mm. ajantasaistetaan tietoturvaominaisuuksia ja yhdenmukaistetaan käyttäjälle näkyviä ominaisuuksia.
Mitä sähköpostiosoitteita muutos koskettaa?
Muutos koskee kaikkia DNA Webmail- ja Welho Webmail -tilejä ja -osoitteita. Jokainen sähköpostitili vaatii vahvan tunnistautumisen verkkopankkitunnuksin tai Mobiilivarmenteella. Ks. ohjeet alta, kohdasta ”Mitä minun tarvitsee tehdä”.
Mikä sähköpostipalvelussa muuttuu?
Teknisten parannusten lisäksi käyttäjälle näkyviä muutoksia on melko vähän. Pääosin samat käyttäjätunnukset, osoitteet ja asetukset toimivat uudessakin sähköpostipalvelussa. Joidenkin käyttäjien kohdalla käyttäjätunnukseen tulee muutoksia – jos kuulut tähän joukkoon, saat lisätietoja sähköpostiisi. Uuden sähköpostilaatikkosi oletuskoko on 1 GB.
Muutoksella ei ole vaikutusta nykyisen palvelun hinnoitteluun.
Uuteen sähköpostipalveluun siirtyy nykyisestä palvelusta:
- sähköpostiviestit
- osoitekirjat
- alias-osoitteet (max 6 kpl)
Automaattiset vastaukset (esim. poissaoloviestit) täytyy luoda uudestaan uudessa palvelussa, mutta ovat käytettävissä.
Uudessa palvelussa ei ole käytössä seuraavia palveluita:
- valmisvastaukset
- viestien uudelleenohjaus
- kalenteri
Muutokset pää- ja alitileihin
Pääpostilaatikkoa ei enää muutoksen jälkeen ole, vaan jokaisen tilin käyttäjä voi uusia oman salasanansa. Jos pää- ja alikäyttäjä on ollut eri henkilö, pääkäyttäjä ei pääse muutoksen jälkeen enää alikäyttäjän sähköpostiin.
Sähköpostiosoitteita voi jatkossa olla 6 kpl / käyttäjä.
Jos käytät erillistä sähköpostiohjelmaa (esim. Outlook, Thunderbird), ei muutos vaikuta näiden ohjelmien käyttöön suurimmalla osalla käyttäjiä mitenkään. Jos kirjautumistunnuksesi vaihtuu, saat siitä erillisen ilmoituksen ja uusi tunnus tulee päivittää ohjelman asetuksiin muutoksen jälkeen.
Milloin muutos tapahtuu?
Uudelleenaktivointi eli vahva tunnistautuminen sähköpostitilillesi on pitänyt tehdä 15.9.2024 mennessä, mutta uuteen sähköpostiohjelmaan siirtyminen tapahtuu vaiheittain loppuvuoden aikana. Jos olet tehnyt sähköpostiisi tunnistautumisen eli uudelleenaktivoinnin, voit käyttää nykyistä sähköpostiasi normaalisti siihen saakka.
Mitä toimenpiteitä minulta odotetaan?
Riittää, että olet tunnistautunut vahvasti sähköpostiisi sinne lähettämämme viestin ja viestissä olevan tunnistautumislinkin kautta ilmoitettuun määräaikaan mennessä.
Tunnistautuminen on tapahtunut sähköpostiisi saamasi linkin kautta käyttämällä verkkopankkitunnuksiasi tai Mobiilivarmennetta. Vahvalla tunnistautumisella huolehdimme tietoturvastasi ja varmistamme, ettei kukaan ulkopuolinen pääse tietoihisi käsiksi. Olemme lähettäneet touko-syyskuun aikana säännöllisesti muistutusviestejä niille käyttäjille, jotka eivät ole tunnistautuneet. Tunnistautuminen on voitu tehdä myös tällaisen muistutusviestin kautta.
Mikäli sinulla on ollut useampi erillinen sähköpostiosoite, vahva tunnistautuminen on pitänyt tehdä erikseen jokaisen sähköpostitilin kohdalla, johon olet oman tunnistautumisviestin saanut – eli yhtä monta tunnistautumista kuin on sähköpostitiliä
Missä voin aktivoida tilini?
Tilin aktivoinnin määräaika on umpeutunut 15.9.2024. Jos vahvaa tunnistautumista ei ole määräaikaan mennessä tehty, sähköpostitili on suljettu. Jos kaipaat apua tai tästä heräsi kysyttävää, löydät asiakaspalvelun yhteystiedot osoitteesta https://www.dna.fi/tuki/yhteystiedot/asiakaspalvelu – autamme mielellämme.
Miksi minun pitää tunnistautua?
Vahvalla tunnistautumisella varmistamme, että kukaan ulkopuolinen ei pääse käsiksi sähköpostiisi ja teemme sähköpostipalvelun uudistamisesta turvallista kaikille asiakkaillemme.
Aiheutuuko muutoksesta sähköpostiin käyttökatkoja?
Sähköpostit siirretään uuteen järjestelmään loppuvuoden 2024 aikana. Uudistuksen yhteydessä esiintyy useamman tunnin mittainen huoltokatko palvelun käytössä. Viestimme erikseen huoltokatkon ajankohdasta.
Haluan lopettaa sähköpostitilini kokonaan, mitä teen?
Jos et enää halua käyttää sähköpostitiliäsi etkä säästää sen sisältöä, ei sinun tarvitse tehdä mitään. Jos tunnistautumista ei ole tehty määräaikaan mennessä, poistuu sähköpostilaatikkosi automaattisesti. Huomaathan, että sähköpostitiliäsi tai sen sisältöjä ei voida palauttaa jälkikäteen.
Mistä saan lisätietoa?
Seuraa sähköpostejasi ja tätä sivua!
Jos kaipaat apua tai tästä heräsi kysyttävää, löydät asiakaspalvelun yhteystiedot osoitteesta https://www.dna.fi/tuki/yhteystiedot/asiakaspalvelu – autamme mielellämme.
Varoitus salasanojen urkintayrityksestä
On ilmennyt tapauksia, joissa DNA:n asiakkailta on yritetty urkkia webmailin salasanoja huijausviestin avulla. Näihin huijausviesteihin ei missään tapauksessa tule vastata. DNA ei koskaan kysy asiakkaan käyttäjätunnuksia tai salasanaa sähköpostitse.
Käyttämättöminä olleet sähköpostit suljetaan
Kiinteän laajakaistan mukana tarjottu sähköpostiosoite suljetaan, jos se on käyttämättömänä.
Ohjeet ja asetukset
DNA Webmailin ohjeet
Miten saan käyttööni DNA-sähköpostin?
- Sähköpostiosoitteen oletuspäätteenä on @dnainternet.net. Webmailiin ja kirjaudutaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Olet saanut ne liittymäsopimuksen mukana.
- Uusille asiakkaille ei luoda DNA Internet -sähköpostiosoitteita. Suosittelemme, että luot itsellesi sähköpostiosoitteen ilmaisessa Gmail- tai Outlook.com -palvelussa.
- Voit käyttää DNA-sähköpostia kahdella eri tapaa. Voit luoda sähköpostitilin johonkin sähköpostiohjelmaan (esim. Outlook Express, Mozilla Thunderbird) tai käyttää selainpostia eli webmailia miltä tahansa koneelta, jossa on internet-yhteys.
- Käytössäsi on viisi ilmaista käyttäjätunnusta (pääkäyttäjä + 4 käyttäjää). Jokaisella käyttäjällä on mahdollisuus ottaa käyttöönsä yksi postilaatikko.
Sähköpostilaatikon koko
- Sähköpostilaatikon koko on 100 M. Jokaiselle postilaatikolle voi määritellä kuusi sähköpostiosoitetta.
Webmail-ohjeet
- Webmailiin pääset osoitteesta https://webmail.dnainternet.net.
- Webmailissa on käytössä aikakatkaisu. Mikäli kirjoitat postia yli 30 minuuttia tai olet käyttämättä webmailia, järjestelmä kirjaa sinut ulos automaattisesti. Suosittelemme, että pitkää sähköpostia kirjoittaessasi käytät jotakin muuta sähköpostiohjelmaa (Outlook Express tai vastaava) tai kirjoitat postin esimerkiksi Word-dokumentille ja kopioit sen valmiina sähköpostiin tai lähetä viesti liitetiedostona.
- Webmailissa lähettäessäsi saapunutta postia edelleen toiselle vastaanottajalle (Välitä), et voi siivota alkuperäistä viestiä pois tai muokata. Se kuitenkin onnistuu, mikäli käytät Vastaa toimintoa. Sinun ei tarvitse muuttaa muuta kuin vastaanottajan sähköpostiosoite ja viesti on vapaasti muokattavissa.
- Webmailista sekä smtp.dnainternet.net -palvelimen kautta lähetettävien viestien maksimikoko on 10 Mt. Webmailista lähetettäessä liitteitä voi maksimissaan olla kuusi (6) kpl. Liitteiden yhteenlaskettu koko on oltava alle 10 Mt. Maksimikoko ei riipu lähettäjän sähköpostiosoitteesta.
Sähköpostiohjelmat
- Sähköpostin lähtevän postin palvelin on smtp.dnainternet.net
- Sähköpostin saapuvan postin palvelin on mail.dnainternet.net
- Sähköposti tukee POP3 ja IMAP4 yhteyskäytäntöjä.
Salasanan vaihtaminen
Jos olet sähköpostin pääkäyttäjä, kirjaudu Webmailiin osoitteessa https://webmail.dnainternet.net/
- Valitse ylävalikosta Asetukset ja sivuvalikosta > Salasanan vaihto
- Kirjoita sarakkeisiin nykyinen ja uusi salasanasi. Salasanan tulee olla 6-32 merkkiä pitkä sekä sisältää vähintään 2 kirjainta ja yhden numeron. Huomaa, että isoilla ja pienillä kirjaimilla on merkitystä.
Jos olet sähköpostin alikäyttäjä, vain pääkäyttäjä voi vaihtaa salasanan. Pyydä pääkäyttäjää kirjautumaan omaan Webmailiinsa osoitteessa https://webmail.dnainternet.net/ ja sen jälkeen:
- Valitse ylävalikosta Asetukset ja sivuvalikosta > Käyttäjien hallinta
- Valitse oikea alikäyttäjä listasta ja paina "Vaihda salasana"
- Pääkäyttäjä saa uuden salasanan omaan Saapuneet-kansioonsa viestillä
Unohtunut käyttäjätunnus tai salasana
- Jos unohdat käyttäjätunnuksesi tai salasanasi, saat uuden asiakaspalvelustamme.
Miten toimin, jos sähköpostiliikennettäni on rajoitettu roskapostin takia?
Jos käyttäjätunnukset ovat joutuneet vääriin käsiin on mahdollista, että tiliäsi käytetään roskapostin lähetykseen. Tällöin rajoitamme liikennettä sähköpostiosoitteesta osittain tai kokonaan. Näissä tilanteissa kannattaa vaihtaa salasana mahdollisimman pian. Vaihdon jälkeen rajoitus poistuu automaattisesti.
DNA Sähköposti -palvelukuvaus
Löydät DNA Sähköpostin palvelukuvauksen täältä: DNA Sähköposti -palvelukuvaus (PDF)
Asetukset
Jos käytät DNA:n sähköpostia sähköpostiohjelmalla (Esim. Apple Mail, Outlook tai Thunderbird) tai puhelimellasi, alla päivitetty lista keskeisimmistä asetuksista.
Sähköpostitilit @dnainternet.net, @phnet.net, @phnet.fi, @suomi.net, @dnatv.fi, @dslkuopio.net, @lumonetti.fi, @lumotv.fi, tai @nettikirje.fi
Saapuvat palvelimet (valitse POP3 tai IMAP)
POP3
Saapuva palvelin: mail.dnainternet.net
Salaamaton portti: 110
SSL-salattu portti: 995
IMAP
Saapuva palvelin: mail.dnainternet.net
Salaamaton portti: 143
SSL-salattu portti: 993
Lähtevät palvelimet
SMTP
Lähtevä palvelin: smtp.dnainternet.net
Salaamaton portti: 25
TLS-salattu portti: 465 (autentikointi)
StartTLS-salattu portti: 587 (autentikointi)
SMTP (DNA:n mobiililaajakaistaa tai puhelinliittymää käytettäessä)
Lähtevä palvelin: smtp.dna044.com
Salaamaton portti: 25
Huom. Mikäli liittymäoperaattori on jokin muu kuin DNA, silloin lähtevän postin palvelimen tiedot tulee kysyä omalta operaattorilta.
Welho Webmailin ohjeet
Webmail-ohjeet
Webmail-ohjeet
Voit käyttää sähköpostiasi myös Internet-selaimella, ilman erillistä sähköpostiohjelmaa (esim. Outlook). Webmailin avulla voit lukea sähköpostiasi missä päin maailmaa tahansa, edellyttäen että käytössäsi on nettiyhteys.
Kirjautuminen
Kirjaudu sisään sähköpostisi käyttäjätunnuksella ja salasanalla osoitteessa https://webmail.welho.com/.
Tarvittaessa salasanan voit vaihtaa uuteen osoitteessa www.dna.fi/webmail/salasanan-vaihtaminen.
Jos olet unohtanut salasanasi, ole yhteydessä asiakaspalveluun.
Osoitekirja
Osoitekirjaan voit tallettaa kaikki yhteystiedot, jotta ne ovat aina kätevästi saatavilla ja käytettävissä.
Sähköpostin liitteet
Luodessasi uutta sähköpostia voit lähettää viestisi mukana liitetiedostoja
Tee näin:
- Lisää liitetiedosto valitsemalla ”Liitteet”.
- Etsi haluamasi tiedosto tietokoneestasi valitsemalla ”Selaa”. Suurin sallittu liitetiedoston koko on 2 MB.
- Valitse tämän jälkeen ”Päivitä”. Liitteesi on nyt kopioitu viestiin.
Jos haluat poistaa liittämäsi liitteen, valitse ”Poista” ja ”Päivitä”.
Sähköpostilaatikko on täynnä, eikä sen tyhjentäminen onnistu
Jos sähköpostiasetuksissasi on päällä asetus ”Kun viestejä poistetaan, siirrä ne roskakorikansioon sen sijaan, että ne merkittäisiin poistetuksi”, siirrät poistetut sähköpostiviestit roskakoriin, mutta niitä ei poisteta. Jos haluat poistaa viestit kokonaan, pitää ne poistaa erikseen roskakorista.
Tyhjennä ensin roskakori. Vasta roskakorin tyhjentämisen jälkeen voit siirtää sinne poistettavia viestejä.
Roskakori on tyhjä
Jos sähköpostilaatikkosi on täynnä ja roskakori on tyhjä, ei viestien siirtäminen roskakoriin onnistu, jos käytössäsi on asetus, jossa viestit siirretään roskakoriin ja sen jälkeen poistetaan. Vaihda sähköpostiasetuksistasi vaihtoehto, joka poistaa viestit suoraan, eikä siirrä niitä vain roskakoriin:
- Kirjaudu Welho Webmailiin
- Valitse ”Asetukset”
- Valitse ”Viestien poistaminen ja siirtäminen”
- Ota valinta pois kohdasta ”Kun viestejä poistetaan, siirrä ne roskakorikansioon sen sijaan että ne merkittäisiin poistetuksi”.
- Mene takaisin Inbox-kansioon.
- Valitse poistettavat viestit.
- Valitse ”Poista”.
- Jos poistetut viestit eivät näy Inboxissa, valitse ”näytä poistetut”.
- Valitse ”Tuhoa poistetut”
- Palauta valinta ”Kun viestejä poistetaan, siirrä ne roskakorikansioon sen sijaan, että ne merkittäisiin poistetuksi” takaisin.
Sähköpostilaatikon koko
Sähköpostilaatikon koko on 200 MB. Kokoon vaikuttavat myös Webmailin kansioissa ja roskakorissa olevat viestit. Sähköpostilaatikon täyttyessä saat ilmoituksen "mailbox is over quota". Poista tällöin turhat viestit ja valitse ”Tyhjennä roskakori”, niin saat sähköpostiisi tilaa uusille viesteille.
Sähköpostiohjelmat
Yleisimpien sähköpostiohjelmien asetukset
Lähtevä posti:
- smtp.welho.com
- Portti: 25
- Portti: 465 SSL
- Portti: 587 TLS
- salaus vaatii myös autentikoinnin
Saapuva posti (POP3):
- pop3.welho.com
- Portti: 110
- Portti:995 SSL
Saapuva posti (IMAP):
- imap.welho.com
- Portti: 143
- Portti: 993 SSL
Tunnukset ja salasanat
Luomasi käyttäjätunnus on pysyvä eikä siihen voi tehdä muutoksia. Salasanan vaihtaminen pää- ja aliastileille onnistuu osoitteessa: www.dna.fi/webmail/salasanan-vaihtaminen. Tarvitset salasanan uusimiseen pääkäyttäjän tunnukset. Uusi salasana päivittyy sähköpostipalvelimille useimmiten heti, mutta viimeistään 4 tunnin kuluessa.
Jos olet unohtanut salasanasi, ole yhteydessä asiakaspalveluun.
Vaatimukset salasanalle
- Salasanan pituus on 8 - 32 merkkiä
- Salasanassa on oltava merkkejä seuraavista kolmesta ryhmästä:
- Isot kirjaimet (A-Z)
- Pienet kirjaimet (a-z)
- Numerot (0-9) ja erikoismerkit (!"#$%&/()-_@£{[]}+?\*,.;:<>´).
Sähköpostin liitteet
Luodessasi uutta sähköpostia voit lähettää mukana liitetiedostoja. Lisää liitetiedosto valitsemalla Liitteet. Etsi haluamasi tiedosto tietokoneestasi valitsemalla Selaa… Valitse tämän jälkeen päivitä. Liitteesi on nyt kopioitu viestiin. Jos haluat poistaa liittämäsi liitteen laita valinta kohtaan Poista ja valitse Päivitä. Suurin sallittu liitetiedoston koko on 2 MB.
Sähköpostilaatikko on täynnä, eikä sen tyhjentäminen onnistu
Roskakorissa on posteja
Jos sähköpostiasetuksissasi on päällä asetus ”Kun viestejä poistetaan, siirrä ne roskakorikansioon sen sijaan, että ne merkittäisiin poistetuksi”, siirrät poistetut sähköpostiviestit roskakoriin, mutta niitä ei poisteta. Jos haluat poistaa viestit kokonaan, pitää ne poistaa erikseen roskakorista.
Tyhjennä ensin roskakori. Vasta roskakorin tyhjentämisen jälkeen voit siirtää sinne poistettavia viestejä.
Roskakori on tyhjä
Jos sähköpostilaatikkosi on täynnä ja roskakori on tyhjä, ei viestien siirtäminen roskakoriin onnistu, jos käytössäsi on asetus, viestit siirretään roskakoriin ja sen jälkeen poistetaan.
Vaihda sähköpostiasetuksistasi vaihtoehto, joka poistaa viestit suoraan, eikä siirrä niitä vain roskakoriin:
- Kirjaudu Welho Webmailiin
- Klikkaa oikealta ylhäältä "Asetukset".
- Klikkaa vasemmalta "Kansiot".
- Klikkaa "Roskakori/Trash".
Webmailissasi voi olla useampi "Trash"- tai "Roskakori"-kansio, jotka kaikki tulee käydä tarkistamassa yksitellen ja tyhjentää samalla tavalla.
Myös muiden kansioiden koko kannattaa tarkistaa esim. "Sent"-kansio voi viedä paljon tilaa mahdollisine liitetiedostoineen.
Oikealla olevasta Kansion ominaisuudet -laatikosta näkee onko kyseisessä kansiossa viestejä ja klikkaamalla sinistä tekstiä saa näkyviin kansion viemän tilan määrän. - Klikkaa alempaa rattaan kuvaa ja paina "Tyhjennä".
Pystyt seuraamaan tyhjentämisen vaikutusta alhaalla olevasta tilapalkista rattaan vierestä.
Asetukset
Jos käytät DNA:n sähköpostia sähköpostiohjelmalla (Esim. Apple Mail, Outlook tai Thunderbird) tai puhelimellasi, alla päivitetty lista keskeisimmistä asetuksista.
Sähköpostitilit @welho.com, @welho.org, @welho.net, @pp.htv.fi, @helsinkinet.fi tai @wmail.fi
Saapuvat palvelimet (valitse POP3 tai IMAP)
POP3
Saapuva palvelin: pop3.welho.com
Salaamaton portti: 110
SSL-salattu portti: 995
IMAP
Saapuva palvelin: imap.welho.com
Salaamaton portti: 143
SSL-salattu portti: 993
Lähtevät palvelimet
SMTP
Lähtevä palvelin: smtp.welho.com
Salaamaton portti: 25
TLS-salattu portti: 465 (autentikointi)
StartTLS-salattu portti: 587 (autentikointi)
SMTP (DNA:n mobiililaajakaistaa tai puhelinliittymää käytettäessä)
Lähtevä palvelin: smtp.dna044.com
Salaamaton portti: 25
Huom. Mikäli liittymäoperaattori on jokin muu kuin DNA, silloin lähtevän postin palvelimen tiedot tulee kysyä omalta operaattorilta.