Liittymän lisäpalvelut

Multimediaviesti- eli MMS-palvelu

Multimediaviesti- eli MMS-palvelulla voi lähettää tekstiä, ääntä, kuvia ja videoleikkeitä sisältäviä viestejä. Palvelu toimii puhelimella, joka tukee multimediaviestien lähettämistä ja vastaanottoa. Viestityypistä riippuen viestit käyttävät hyödyksi puhelimesi äänitallenninta tai video- ja kameratoimintoja. Jos viestiä ei voida toimittaa puhelimeesi, voi se johtua siitä että päätelaitteesi ei tue niiden vastaanottoa tai siinä ei ole tarvittavia palveluasetuksia käytössä.

Huomaathan, että DNA:n liittymään lähetettyjä multimediaviestejä ei voi enää vastaanottaa DNA:n nettisivujen kautta.

MMS-viestien palveluasetukset

Useimmissa laiteissa on automaattisesti oikeat asetukset. Tarvittaessa voit tilata asetukset puhelimeesi lähettämällä tekstiviestin ASETUKSET MMS numeroon 14000. Hyväksy paluuviestinä saapuvat asetukset ja aktivoi ne käyttöön puhelimesi ohjeiden mukaisesti. Voit määrittää asetukset puhelimeesi myös manuaalisesti, mikäli se ei onnistu automaattisesti tai puhelimesi ei tue asetusviestejä.

MMS-viestien säilytys

Vastaanotettuja viestejä, jotka haetaan suoraan puhelimella, säilytetään oletusarvoisesti seitsemän vuorokautta, ellei lähettäjä ole määritellyt puhelimen MMS-asetuksista lyhyempää voimassaoloaikaa. Puhelimella haettu viesti tuhoutuu järjestelmästä heti hakemisen jälkeen. Viestin voi puhelimella hakea vain kerran.

MMS-palvelun rajoitukset

Soiton- ja viestiestot eivät estä MMS-palvelun käyttöä. Mikäli haluat rajoittaa MMS-palvelun käyttöä voit kytkeä päälle joko MMS Lähetyseston tai MMS Palvelueston. MMS Lähetysesto estää MMS-viestien lähetyksen, kun taas MMS Palveluesto estää sekä MMS-viestien lähetyksen että vastaanoton.

 

Rajoitukset ja estot

Mobiililiittymiin on tarjolla useita puhelimen käyttöä ja suojausta helpottavia esto- ja rajoituspalveluita. Voit tarvittaessa rajoittaa soittamista ja puheluihin vastaamista sekä tekstiviestien vastaanottamista ja lähettämistä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Voit myös asettaa liittymääsi palvelukohtaisia estoja esimerkiksi maksullisiin palvelu- ja viihdenumeroihin soittamiselle.

Estot voit kytkeä liittymääsi soittamalla asiakaspalveluumme. HUOM! Datarajoitus ulkomailla on kytkettynä automaattisesti kaikkiin DNA:n mobiililiittymiin.

Soitonestot

Puhelurajoituksilla voit tarvittaessa estää helposti puhelut maksullisiin viihde- ja palvelunumeroihin.

Soitonestoluokat

Viestintävirasto on jakanut maksulliset asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihteen (esim. 0600- ja 0700-alkuiset) palvelunumerot eri luokkiin.

Soitonestoluokat lyhyesti:

U: Estää soittamisen kansainvälisiin puhelinverkkoihin ja kansainvälisen kytkennän välittäviin palvelunumeroihin

P1: Estää soittamisen kansallisen ja kansainvälisen kytkennän välittäviin palvelunumeroihin sekä yleishyödyllisiin-, asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin

P2: Estää soittamisen asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin

P3: Estää soittamisen ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin

P4: Estää soittamisen aikuisviihdepalveluihin

DNA tarjoaa käyttäjälle myös seuraavia estoluokkien yhdistelmiä: U+P1, U+P2 ja U+P3

Tekstiviestiestot

Tekstiviestirajoituksilla voit tarvittaessa estää helposti tekstiviestiliikenteen maksullisiin palvelu- ja viihdenumeroihin. Voit myös estää Mobiilimaksun ja erilaisten maksullisten sovellusten tilaamisen ja lataamisen.

Viestinestoluokat

Viestintävirasto on jakanut maksulliset asiointi-, ajanviete- ja aikuisviihteen (esim. 0600- ja 0700-alkuiset) palvelunumerot eri luokkiin.

Viestinestoluokat lyhyesti:

Viestiesto P1: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun yleishyödyllisiin palveluihin, asiointipalveluihin, ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin

Viestiesto P2: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun asiointipalveluihin, ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin

Viestiesto P3: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin

Viestiesto P4: Estää tekstiviestien lähettämisen sekä vastaanottamisen ja Mobiilimaksun aikuisviihdepalveluihin

Sovelluskauppojen Mobiilimaksu ostokset voi estää P1-, P2- tai P3-viestiestoilla, jotka estävät kaikki ostokset sovelluskaupoista sisältötyypistä riippumatta. Mobiilimaksulla voit ostaa DNA puhelinlaskulle sovelluksia tai muuta sisältöä Google Play, ja Microsoft Store -sovelluskaupoista.

MMS-estot

Mikäli haluat rajoittaa MMS-palvelun käyttöä liittymälläsi, voit kytkeä päälle joko MMS Lähetyseston, MMS Vastaanottoeston tai MMS Palvelueston.

MMS Lähetysesto estää MMS-viestien lähetyksen, MMS Vastaanottoesto estää MMS-viestin vastaanottamisen ja MMS Palveluesto estää sekä MMS-viestien lähetyksen että vastaanoton.

Verkkovierailuesto

Verkkovierailuesto estää liittymän käytön ulkomaan verkossa. Verkkovierailuesto on hyödyllinen liikkuessasi Suomen raja-alueilla.

Datarajoitus ulkomailla

Datarajoitus on automaattisesti käytössä kaikissa DNA:n mobiililiittymissä.

Saldorajapalvelu on tarkoitettu ulkomaan tiedonsiirtokulujen, kuten esimerkiksi nettisurffailun, sähköpostin käytön ja tiedostojen lataamisen hallintaan. Palvelu suojaa yllättäviltä tiedonsiirtoveloituksilta ulkomaan matkoilla katkaisemalla tiedonsiirtoyhteyden saldorajan täyttyessä.

Palvelun oletusarvoinen saldoraja on 60 euroa laskutuskaudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että nettikäytöstäsi koituva lasku ei ylitä 60 euron (tai itse asettamaasi) rajaa.

Tekstiviesti kertoo, kun saldo on loppumassa

Ulkomaisessa verkossa olevaan liittymään lähetetään muistutustekstiviesti, kun 80 prosenttia palvelun sovitusta saldorajasta on käytetty. Lisäksi muistutusviesti lähetetään, kun saldoraja on täyttynyt, jolloin liittymällä ei voi enää käyttää tiedonsiirtopalveluja ulkomailla.

Saldorajaa voi muuttaa

Sopivan katkaisurajan voi valita seuraavista kiinteistä laskutuskauden saldorajoista: 30 €, 60 €, 100 €, 200 €, 300 €, 400 € ja 500 €. Datarajoitus ulkomailla -palvelun kytkentä, poisto ja saldorajan muutokset ovat maksuttomia. Palvelusta ei peritä kuukausimaksua.

Tiedonsiirron käyttökatto on EU:n viranomaisvaatimus, jonka DNA tarjoaa tiedonsiirtokustannusten hallintaan kaikkialla maailmassa.

 

Vastaajapalvelu

Vastaaja vastaa silloin, kun puhelin on varattu, pois päältä tai se on verkon kuuluvuusalueen ulkopuolella. Puhelut voi ohjata vastaajaan myös silloin, kun puhelin on varattu. Tämä tapahtuu tekemällä soitonsiirron omaan vastaajanumeroon. Saat tekstiviestin, kun vastaajaan on tullut viestejä. Vastaajan kytkentä DNA:n liittymiin on veloituksetonta liittymän avauksen yhteydessä, muuten avauksesta veloitetaan hinnaston mukainen maksu.

Liittymissä ei ole automaattisesti vastaajapalvelua, mutta voit ottaa sen käyttöön soittamalla DNA:n asiakaspalveluun.

Hyödyllistä tietoa vastaajasta
  • Soittajan jättämän viestin pituus on enintään 3 minuuttia.
  • Kunkin viestin alussa ilmoitetaan viestin vastaanottoaika.
  • Uudet viestit säilyvät 10 vuorokautta.
  • Säilytettyjä viestejä voi kuunnella 10 vuorokauden ajan.
  • Kuunnellut viestit poistuvat automaattisesti 3 vuorokauden kuluttua.
  • Vastaajaan mahtuu yhteensä 70 viestiä.
  • Vastaajan ollessa täynnä, soittaja saa ilmoituksen, ettei viestejä voi nyt jättää.
  • Vastaajan oletustunnusluku on 1234. Tunnusluku on syytä vaihtaa ensimmäisellä käyttökerralla.
  • Tallenna vastaajan numero puhelimesi muistiin.
  • 7-näppäintä painamalla voi kuunnella, mistä numerosta ääniviesti on jätetty.
  •  
Vastaajan käyttö ulkomailla
  • Voit kuunnella vastaajaviestejä ulkomailla soittamalla vastaajan numeroon kansainvälisessä muodossa +358 41 xxxx. Valitse numerot ilman välilyöntejä.

  • Huom! Toistaiseksi vastaajan viestejä ei voi kuunnella soittamalla vastaajaan muista liittymistä, tai jos liittymän numeroa ei tunnisteta ulkomailta soitettassa.

  • ​Vastaajaan soittaminen ulkomailta maksaa saman verran kuin muutkin normaalihintaiset puhelut kyseisestä maasta Suomen lanka- ja mobiilinumeroihin. Tarkemmat hintatiedot löydät täältä.

Katso vastaajan käyttöohjeet täältä (pdf).

Videopuhelut

Video- eli kuvapuhelun voi soittaa helpoiten palveluntarjoajan kuten esimerkiksi Skypen, Whatsappin, tai Apple FaceTimen välityksellä. Palveluntarjoajasta riippuen videopuhelun voi soittaa puhelimella, tabletilla ja tietokoneella.

Videopuheluita voi puhelimesta ja liittymästä riippuen soittaa myös ilman erityistä videopuhelupalvelun tarjoajaa, sillä tietyissä puhelinmalleissa löytyy 3G-verkon videopuhelutoiminnallisuus. Toiminnallisuus ei kuitenkaan ole kaikilla liittymillä käytettävissä.

Videopuhelua ei siis kaikilla liittymillä voi soittaa puhelimen videopuhelutoiminnallisuudella, vaikka toiminto puhelimessa näkyisikin. Puhelun soittajan ja sen vastaanottajan puhelimista riippuen epäonnistuva videopuhelu joko ei yhdisty lainkaan, tai puhelu hälyttää varattua.

Yleensä videopuhelupalvelun tarjoajan videopuheluissa on selvästi parempi kuvan- ja äänenlaatu kuin muulla tavoin soitetuissa videopuheluissa.

Jos videopuhelu soitetaan puhelimen oman videopuhelutoiminnon kautta 3G-videopuheluna, se veloitetaan liittymän hinnaston mukaan. Palveluntarjoajan (esim. Skype, Whatsapp, Facetime) kautta soitettu videopuhelu laskutetaan tiedonsiirtona, eikä siitä tule erillistä operaattorilaskutusta, kunhan liittymän kuukausimaksuun sisältyy tarvittava määrä tiedonsiirtoa. Ulkomailla tulee kuitenkin huomioida verkkovierailun (roaming) aiheuttama tiedonsiirtolaskutus ja muut mahdolliset rajoitteet.

Skypen, Whatsappin ja muiden palveluntarjoajien palveluiden käyttö edellyttää palvelun käyttäjäksi rekisteröitymistä. Lisäksi on hyvä huomata, että palveluntarjoaja päättää itse palvelustaan ja sen hinnoittelusta.

Hyviä vinkkejä videopuheluiden soittamiseen löydät myös DNA:n videopuheluita käsittelevästä artikkelista.

Puhelinliittymän sopimustietojen tarkastuspalvelu

Sähköisen viestinnän palvelulain 109 § 5 momentin mukaan teleyrityksien tulee tarjota asiakkailleen palvelu, jolla määräaikaisen puhelinliittymäsopimuksen päättymispäivämäärän voi tarkastaa.

Liittymän sopimustiedon tarkastaminen

Palvelu toimii lähettämällä numeroon 18321 tekstiviestinä avainsana:
1) suomeksi: sopimus
2) ruotsiksi: abonnemang
3) englanniksi: subscription

Lähetettyäsi viestin, saat vastauksena tekstiviestitse tiedon onko puhelinliittymäsi sopimus toistaiseksi voimassaoleva vai määräaikainen. Viestissä on lisäksi määräaikaisen sopimuksen päättymispäivämäärä.

Sopimustiedon tarkastamisen voi estää liittymäkohtaisesti sopimusta tehdessä, taikka jälkikäteen dna.fi-itsepalvelussa tai DNA:n asiakaspalvelussa (puh. 044 144 044).

Sopimustiedon tarkastamisen estäminen liittymälle dna.fi -itsepalvelussa
1) Siirry kohtaan Liittymät & Palvelut
2) Valitse liittymä, jonka sopimustietojen tarkastuksen haluat estää
3) Valitse Sallittavat lisäpalvelut
4) Estä Sopimustietojen tarkastaminen SMS-palvelulla

Palvelun hinta ja käyttöönotto

Numeroon 18321 lähetetty tekstiviesti on maksuton. Yhdestä liittymästä voit tehdä enintään viisi tarkastuskyselyä vuorokaudessa. Palvelu on vain kuluttaja-asiakkaille.

Puhelinliittymän sopimustiedot ja määräaikaisen sopimuksen päättymispäivän voi tarkastaa tekstiviestipalvelun lisäksi Oma DNA -sovelluksesta, dna.fi:n itsepalvelusta, laskulta, tilausvahvistukselta tai puhelinasiakaspalvelusta.