60-luvulla valmistuneen Ristikukkulan taloyhtiössä on ehtinyt majailla monen sukupolven suomalaisia. Hanke taloyhtiön nettiyhteyksien parantamiseksi alkoi vuoden 2023 keväällä ja vietiin päätökseen kaksi vuotta myöhemmin. Töitä riitti, mutta prosessi osoittautui palkitsevaksi niin taloyhtiön hallitukselle kuin yhteistyökumppanina toimineelle DNA:lle.
Tampereen Tesomalla sijaitseva Ristikukkula on yksi Suomen suurimpia taloyhtiöitä. Miellyttävän lavealle rakennettu asuntokompleksi koostuu 11 kerrostalosta, joissa on yhteensä yli 370 asuntoa.
Taloyhtiön hallituksen Petteri Pyrrö asuu itsekin Ristikukkulalla. Petterin mukaan hallitukselle on ollut aina kunnia-asia varmistaa, että kiinteistöstä pidetään säntillisesti huolta niin ulkoisten puitteiden kuin rakenteiden ja tekniikan osalta. Tämä periaate on kannatellut Ristikukkulalla vallitsevaa aktiivista henkeä vuosikymmenten yli.
Kevään 2023 tietämillä Ristikukkulalla tehtiin päätös panostaa vauhdikkaampaan nettiin. DNA valikoitui yhteistyökumppaniksi, ja työ aloitettiin tehostamalla taloyhtiön kaapelointia. Hanke valmistui alkuvuodesta 2025, joten prosessi oli pitkä ja työläs, mutta Ristikukkulalla tehtiinkin kehittyneemmän tietokaapeloinnin ohella samaan aikaan myös maalämpöremontti. Töitä on siis riittänyt.
“Mittauttakaa ja tarkistakaa.”
DNA:n myyntitiimin Kaj “Kaitsu” Ohls muistelee Ristikukkulan projektia isona mutta palkitsevana hankkeena. DNA:n väki on ollut tiiviisti mukana kaapeloinnin uusimisessa taloyhtiön hallituksen kanssa. Tahtotila on ollut alusta asti yhteinen: varmistetaan, että uusittu netti on huippulaadukas ja tavoittaa kaikki Ristikukkulan asukkaat. Jo työn alkutaipaleella tiedettiin, että verkon toimivuus täytyy tarkistuttaa, sillä sekä nettiyhteyden että tv-signaalin kantaman osalta oli havaittu jonkin verran epätasaisuutta taloyhtiössä.
“Me emme halua olla sellainen palveluntarjoaja, joka tulee vain hintalapulla vastaan. Halusimme olla osa Ristikukkulan kehitystä ja jatkossa tulemme toimimaan hallituksen ja asukkaiden kumppanina. Oli ongelma tai kysymys mikä tahansa, me emme jätä asiakkaita yksin”, Kaitsu toteaa painokkaasti.
Petteri puolestaan neuvoo muiden taloyhtiöiden hallitusten jäseniä mittauttamaan ja tarkistamaan nykyisten kaapelointiratkaisujen laadun ja ajanmukaisuuden, sillä etenkin vanhemmissa taloyhtiöissä teknologiset ratkaisut saattavat yllättää vanhanaikaisuudellaan. Ristikukkulalla oli aiemmin käytössä aikansa elänyttä DSL-tekniikkaa hyödyntävä puhelinlankoja pitkin laulava verkko. Nyt asukkailla on käytössään vakaa ja vauhdikas kaapeliyhteys sekä DNA:n kaapeli-tv.
Petteri naurahtaa kertoessaan olevansa itse vanhan koulukunnan nettikäyttäjä, jolle huippunopeudet eivät ole elintärkeä asia. Taloyhtiön hallituksen kannalta on kuitenkin tärkeää, että asuntoihin vedetty netti täyttää sekä perusnopeuksilla porskuttavan että vimmaista vauhtia vaativan käyttäjän tarpeet.
Nopeampi netti on asukasjuhlien paikka
Uuden netin kunniaksi DNA järjesti Ristikukkulan asukkaille pienet julkistusjuhlat maaliskuun alussa. Tapahtumassa nautittiin herkuista ja pidettiin hauskaa erilaisten tapahtumien voimin sekä jaettiin huoneistokohtaiset kaapelimodeemit. Tilaisuus myös tarjosi mahdollisuuden vastata asukkaiden kysymyksiin ja ehdotuksiin.
Ristikukkulalla on totuttu järjestämään vastaavanlaisia tapahtumia, kun taloyhtiössä tapahtuu jotain merkittävää. Petterin mukaan tällaiset tilaisuudet ovatkin erinomainen tapa saada taloyhtiön väki liikkeelle ja tieto vaihtamaan omistajaa.
“Meillä on tosi iso taloyhtiö ja ikähaitari on senioreista lapsiperheisiin, joten on ihan erinomainen juttu, että voidaan tällä tavalla tuoda ihmisiä yhteen ja tiedottaa isoista muutoksista. Asukkailla on aina kosolti kysyttävää etenkin tekniikan uudistuessa, joten sehän on vain fiksua tarjota tilaisuuksia esittää niitä kysymyksiä “, Petteri toteaa.
“Tapahtumat lujittavat suhteita.”
Myös Kaitsun mukaan Ristikukkulan asukastapahtuman kaltaiset yhteisölliset tilaisuudet ovat merkittäviä. Ne tarjoavat asukkaille mahdollisuuden vuorovaikutukseen operaattorin edustajien kanssa, ja lujittavat DNA:n suhteita asiakkaisiinsa.
“Mehän tehdään tätä työtä ihmisille, eikä todellakaan vain lyödä tuotetta käteen ja jätetä asiaa siihen. On todella tärkeää olla läsnä ja tavoitettavissa, jotta voimme todistaa ihmisille olevamme luottamuksen arvoisia. Tehdään se mitä luvataan ja autetaan tarvittaessa. Ollaan paikalla.”
Lue lisää DNA:n netti- ja televisiopalveluista taloyhtiöille ja ota yhteyttä!