Asiakaspalveluviikkoa vietetään juuri nyt, mikä tarjoaa loistavan tilaisuuden kertoa, millaista asiakaspalvelua tehdään Suomen parhaaksi valitussa* työpaikassa DNA:lla. Asiakaspalveluhan on kuitenkin markkinoinnin ja viestinnän lisäksi yksi asiakkaalle näkyvimmistä toiminnoista.
Laadukas, ammattitaitoinen ja nopea asiakaspalvelu on parhaimmillaan sellaista, jonka kohdattuaan asiakkaan on helppo muodostaa koko yrityksestä positiivinen ja mutkaton kuva. Huonosti hoidettuna asiakaspalvelu voi toisaalta pilata asiakkaan kokemuksen yrityksestä.
Asiakastyytyväisyyden parantaminen ei ole helpoin homma alalla, jolla on vielä lähihistoriassa ollut hyvinkin kirjava tapa hoitaa asiakkaiden telepalveluita. DNA haluaa kuitenkin erottua edukseen ja siksi me asiantuntijat asiakaspalvelussa tavoittelemmekin ensisijaisesti asiakkaan kannalta parasta, mutkattominta ja toimivinta ratkaisua. Asiakkaalta ei vaadita tietoa ja omaa perehtymistä, vaan asiantuntija kertoo ja kartoittaa yksilöllisesti hänen tarpeeseensa sopivat ratkaisut.
Pyrimme olemaan asiakkaan tavoitettavissa monissa eri kanavissa, ”nyt heti eikä kohta”. Keskitymme asiakkaalle oleellisiin asioihin ja hoidamme tilanteet kerralla kuntoon. Mikään ei ole asiakkaan kannalta niin ikävää, kun joutua soittamaan samasta asiasta useasti. DNA:lla pyrimme siihen, että meillä liikkuu asia, ei asiakas.
Ei pelkkää faktaosaamista – tunne on tärkeämpää
Tärkein osa laadukasta asiakaspalvelua ovat tietysti sen tekijät. Jatkuvan koulutuksen ja liikkumatilaa lisäävän itseohjautuvuuden takia DNA:lla on tarjota motivoituneita ja koulutettuja asiakaspalvelun ammattilaisia jokaiseen asiakaskontaktiin. Pelkkä valmennus ei kuitenkaan yksinään ole se syy, jonka vuoksi asiakkaan kohtaa kanavasta riippumatta huipputyyppi, vaan työilmapiiri ja -yhteisö vaikuttavat vähintään yhtä paljon. DNA:n asiakaspalvelusta löytyvät parhaat työystävät ja huipuimmat tyypit, joiden kanssa juttu luistaa niin töissä kuin vapaa-ajallakin.
Niin tärkeää kuin palvelutyössä onkin tuntea tuotteet ja osata asiansa, on flow ja fiilis vielä tärkeämpiä. Ei sitä turhaan sanota, että hymy kuuluu äänestä. Se todellakin kuuluu ja välittyy myös asiakkaalle. Sama on hyvän fiiliksen ja iloisen asenteen kanssa: energinen ja iloinen asiakaspalvelija on takuulla parempaa juttuseuraa, kuin väsynyt ja apea.
Kokeilepa itse! Naura hetki ystävän kanssa ja kohtaa sitten asiakkaasi ja asiakkaan asia. Huomaat, että hymy ja hyvä fiilis tarttuvat asiakkaaseenkin ja hankalatkin tilanteet helpottuvat. Lisäksi jaat omaa hyvää fiilistä ympärillesi ja myös työkaverin on helpompi hymyillä ja siirtää fiilis taas uuteen asiakaskohtaamiseen. Hyvä fiilis siis todellakin tarttuu, iloinen ja tiivis työyhteisö on kaikkien etu.
Jaetaanhan kaikki hyvää fiilistä ympärillemme myös jatkossa!
///
*Great Place to Work -tutkimus 2019, ensimmäinen sija suurten yritysten sarjassa.