Miksi maksaa tietoturvapalvelusta, kun on maksuttomiakin virustorjuntaohjelmia? Hyvä kysymys, joka on esitetty jo niin monta kertaa! Tässä kolme perustelua F-Securen tietoturva-asiantuntijalta.
1. Ominaisuudet ja monipuolisuus
Usein ilmaiset virustorjuntaohjelmat tarjoavat virustorjunnan ja -skannauksen. Maksuttomat virustorjuntaohjelmat voivat havaita ja poistaa viruksia, mutta niiden ominaisuudet voivat olla rajoitettuja verrattuna maksullisiin vaihtoehtoihin. Usein ilmaiset palvelut toimivat vain rajoitetusti joillakin käyttöjärjestelmillä tai laitteilla.
”Usein ei tulla ajatelleeksi, että nykyajan tietoturva on paljon muutakin kuin virusturva. Pelkkä virusturva ei takaa kattavaa turvaa. Netissä tapahtuvat huijaukset eivät perustu viruksiin, vaan niissä ihmisten rahoja ja henkilökohtaisia tietoja voidaan viedä ilman, että käyttäjän laitteelle asennetaan mitään haitallista. Parhaimmissa maksullisissa tietoturvapalveluissa estetään käyttäjän päätyminen tällaisille huijaussivustoille. Myös viruksilta suojautumiseen käytetään tavallista kehittyneempiä menetelmiä.”, sanoo Jussi Koskinen F-Securelta.
DNA Digiturva sisältää virustorjunnan lisäksi mm. suojatun VPN-yhteyden, verkkopankkiyhteyden ja identiteetin suojauksen, helpotusta salasanojen käyttämiseen sekä työkaluja lasten ruutuajan hallintaan.
2. Helppo asennus ja hallinta
Maksullisen palvelun helppoon asennukseen ja hallintaan on yleensä panostettu ilmaista virustorjuntapalvelua enemmän. Maksullisen palvelun voi asentaa tarvittaessa myös useampiin laitteisiin ja yleisimpiin käyttöjärjestelmiin. Usein valittavana on erilaisia lisenssikokoja, joten palvelusta voi valita juuri omaan käyttöön sopivan version ja hinnan.
“DNA:lle kehittämämme DNA Digiturva on kattava tietoturvapalvelu, joka toimii eri käyttöliittymillä ja laitteilla. Se antaa kattavan suojan ja työkaluja tietoturvan hallintaan niin Windows- ja Mac-tietokoneille kuin Android- ja iOS-laitteillekin. Kaikki palvelun ominaisuudet sijaitsevat yhdessä ja samassa DNA Digiturva -sovelluksessa, helposti hallinnoitavissa. Kattavien ominaisuuksien lisäksi helppous on ollut palvelun kehittämisessä yksi ydinasioista”, Koskinen jatkaa.
3. Ohjeet ja apu pulmatilanteessa
Ilmaiset ohjelmat tarjoavat usein vain rajoitetun tai olemattoman asiakastuen silloin, kun haluaisi apua joko palvelun ominaisuuksien tai rajoitusten ymmärtämiseen, ohjeita palvelun käyttöönottoon tai selkeät suomenkieliset käyttöohjeet. Maksullisten palvelujen tarjoaja haluaa, että asiakkaat saavat täyden hyödyn irti palvelustaan ja ovat valmiita auttamaan silloin, kun apu on tarpeen.
Mietityttääkö tietoturva? Lue lisää DNA Digiturvasta nettisivuiltamme tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme.