Blogit

Asiantuntija varoittaa: Huijaaminen on teollistunut

Huijauksia tehdään nykyään entistä enemmän ja niitä on entistä vaikeampi tunnistaa, sillä teknologian kehitys on auttanut myös huijareita. Mitä huijaustavoista pitää nyt tietää, ja mitä on tulevaisuudessa luvassa? DNA:n petostentorjuntapäällikkö Ilkka Tuominen avaa muun muassa tätä blogitekstissään.

Huijausten tyyli on muuttunut voimakkaasti viimeisen kymmenen vuoden aikana – ja puhelimemme toimii nykyään henkilökohtaisena ovikellona. Minulta kysytään usein, mistä huijausyrityksiä voisi tunnistaa. Käyn läpi, mikä on muuttunut, miksi lankeamme huijausyrityksiin, vinkkejä tunnistukseen sekä havaintoja tulevaisuudesta. 

Mikä on muuttunut merkittävästi?

  1.  Kieli on parantunut ja huijauksien tunnistettavuus vähentynyt. Maailmaa kiertävistä huonolla suomella varustetuista sähköpostimalleista on nopeasti siirrytty ohjelmistorobotiikkaan ja kohutut yleisesti saatavilla olevat kielimallit toimivat myös huijareiden apuna. 
  2.  Huijauksista on tullut yhä personoidumpia. Soittaja tai viestin lähettäjä saattaa keskeyttää sen mitä olet tekemässä. Puhelut ja viestit ovat hyvin henkilökohtaisia ja yhteydenottaja koetaan läheisemmäksi. Henkilökohtaiset huijaukset ovat uusin lähestymiskulma. Lähisukulaisena esiintyvän huijarin viestejä voi tulla tekstiviestinä ja niissä pyydetään ottamaan yhteyttä esimerkiksi jonkun sosiaalisen median kanavan kautta.
  3.  Huijauksia tehdään enemmän viestien välityksellä. Kahden viimeisen vuoden aikana huijauspuheluiden määrä on vähentynyt, mutta huijausviestien osuus on kasvanut räjähdysmäisesti.
  4.  Huijauksien määrä on kokonaisuudessaan kasvanut. Perinteiset teleyhtiöihin kohdistuneet huijaukset ovat vähentyneet ja väärennetyt puhelut ja viestit kohdennetaan nykyään suoraan operaattorin asiakkaille.
  5.  Verkkokauppaostosten yleistyttyä pakettitoimittajien nimissä tehdyt huijaukset ovat hyvin yleisiä. Koska kaikki varoittelemme huijauksista, niin huijaritkin varoittelevat huijauksista pankkien brändien alla.

Miksi lankeamme helposti huijauksiin? 

Yksi syy siihen on, että ajattelemme positiivisesti ja hyvää. Se on arvostettavaa, mutta valitettavasti huijarit käytettävät sitä meitä vastaan. Ammattilaisena huijari muuttaa tarinaansa tarpeen mukaan, jotta onnistuu johdattelemaan sinua, mutta muista, että teet itse aina päätökset. Nykyelämässä meille tarjotaan tarinoiden koukkuja, jotka ovat liian hyviä ollakseen totta.
 
Huijari käyttää yleensä naamiona suurta brändiä. Häntä ei koske liiketoiminnan vastuu tai kuluttajansuoja. Isoilla yrityksillä on oikealla liiketoimintatavoilla kerrytettyä luottamusta, jota huijari käyttää hyväkseen.
Kiire. Maailma pyörii ympärillä ja asioiden halutaan olevan järjestyksessä. Tulevat yllättävä asiat hoidetaan nopeasti pois käsistä.
 
Asioiden hoitamisen helppous helpottaa myös huijarin hommia. Voit kotisohvaltasi siirtää huijarille tuhansia euroja tai antaa salasanasi, kun tarina on riittävän hyvä.
 
Saamme joka päivä lukea varoituksia huijauksista. Varoitus on tärkeä ja se on tehty havaintojen perusteella. Se on kuitenkin myöhässä. Voit hyvinkin olla itse se, joka saa huijauskampanjoiden ensimmäiset viestit tai puhelut. Haluaisimme olla huijaustilanteessa vierelläsi auttamassa huijauksen tunnistamisessa, mutta emme siihen pysty. Aina kun sinulta pyydetään salasanoja tai tunnuksia, mieti useamman kerran mihin tarkoitukseen niitä olet antamassa ja voiko kyseessä olla huijaus. 
 
Muista, että teet huijaustilanteessa itse päätökset

Päätöksentekosi tueksi

Älä anna kenellekään salasanojasi tai pankkitunnuksiasi. Ne ovat sinun yksityisasioitasi.
 
Harkitse viesteissä olevia linkkejä aina hetken ennen niiden klikkaamista. Erityisen varovainen tulee olla aina pankkitunnuksien kanssa. Jos viesti on todellinen, löydät saman tiedon verkkopankistasi. On kyseessä pankki tai muu toimija, jonka palveluita käytät, se ei tarvitse salasanaasi eikä tunnuksiasi. He hoitavat asiasi asiakaspalvelujärjestelmissään.
 
Kun saat sinulle tuntemattomasta numerosta viestin, jossa kerrotaan kyseessä olevan sinulle tuttu henkilö ja numeron olevan vain uusi – ja nyt on ongelma tai hätätilanne. Soita tai laita aina viesti ns. vanhaan yhteystietoon. Vanha numero ei edes yhdistä, jos kyseessä on oikeasti vaihdettu numero. 
 
Älä suostu rahapyyntöihin. Ole erityisen varovainen niissä tapauksissa, joissa sinulta on pyydetty rahaa. Lue pankkien antamia ohjeita ja noudata niitä. 
 
Jos puheluun tuntuu liittyvän painostusta, lopeta puhelu anteeksi pyytelemättä.

Mitä on tulossa?

Suomalaisten numeroiden luotettavuus paranee syksyllä, kun matkapuhelinnumeroiden käyttöä rajoitetaan ulkomailta tulevissa puheluissa. Uusilla säännöillä operaattorin on aiempaa helpompi tunnistaa väärennetyllä numerolla saapuvia puheluita ja estää ne. 
DNA estää vuosittain yli 5 miljoonaa huijauspuhelua. Operaattori toimii viestinnän välittäjänä, joka yrittää omalta osaltaan puhdistaa puhelu- ja viestivirtaa. Kun joltain reitiltä saadaan huijauksia karsittua, etsivät huijarit uuden. Kaikkia huijauspuheluita emme pysty estämään, mutta yritämme parhaamme mukaan estää huijauspuheluiden ja viestien päätymisen asiakkaillemme.
 
Huijausyritykset ovat olleet niin tuottoisia, että niistä ei valitettavasti päästä enää eroon. Huijaaminen on kansainvälistä ja samoihin ongelmiin törmätään monissa maissa. Huijaukset kohdistuvat sinne, missä ne ovat tuottoisimpia. 
 
Pyritään kaikki osaltamme toimimaan siten, että suomalaiset puhelimen käyttäjät eivät olisi se helpoin kohde.

Avainsanat:

Tietoturvallisia yhteyksiä

Tuoreimmat artikkelit ja blogit

11/2024 Julia Arko

”Uskallan olla oma itseni” – Jenni on viihtynyt jo 20 vuotta DNA:lla

11/2024 Jussi Tolvanen

DNA:n toimitusjohtaja: Toimistopakko kielii luottamuspulasta tai laiskasta johtamisesta

11/2024 Vilhelmiina Wahlbeck

Henkilön arvoa ei mitata näkyvyydellä

11/2024 Julia Arko

Perheet ovat arjen voimavara – “Sairaan lapsen hoitopalvelu helpottaa perhe- ja työarkea huomattavasti”