Blogit

Älylaitteet opettavat, mutta myös tuovat haasteita oppimiseen

Suomessa on puhuttu viime aikoina paljon heikkenevistä Pisa-tuloksistamme. Syitä tulosten laskemiseen etsitään aktiivisesti, mikä on hyvä, sillä löytäessämme vastauksia pystymme auttamaan paremmin lapsia ja nuoria haasteiden kanssa. Operaattorin edustajana – ja kolmen nuoren vanhempana – haluaisin nostaa keskusteluun myös älylaitteiden liiallisen käytön haasteita sekä keinoja ennaltaehkäistä näitä vaikutuksia.  

Älylaitteista on paljon iloa ja hyötyä, kun niitä käyttää fiksusti. Samanaikaisesti älypuhelimet ovat koukuttavia. Moni sovellus ja palvelu koukuttaa ihmiset niiden käyttäjiksi, ja samalla sisältöä tarjotaan todella nopeatempoisesti, joka tuottaa dopamiinin avulla mielihyvää, mutta samalla heikentää keskittymiskykyä. 
 
Psykologian tohtori Mona Moisala on tutkinut älylaitteiden vaikutusta aivoihin – ja sitä miten keskittymiskykyyn vaikuttaa, se miten arkea elää ja miten aivoja käyttää.

”Tutkimukset osoittavat, että lyhytjänteinen tekeminen ja asiasta toiseen pomppiminen on yhteydessä huonompaan keskittymiskykyyn. Aivot tottuvat nopeatempoiseen tekemiseen ja älylaitteet tarjoavat nimenomaan sitä”, Moisala kertoo aivotreeni-artikkelissamme.
 
Erityisesti lapset ja nuoret käyttävät paljon nopeatempoisia älylaitteita ja palveluita. 

Keskittymiskykyä tarvitaan syvälliseen oppimiseen

Jokainen meistä tarvitsee keskittymiskykyä, sillä se auttaa meitä olemaan parempia vanhempia, ystäviä tai työkavereita. Lapset tarvitsevat sitä erityisesti lukemiseen ja asioiden syvälliseen ymmärtämiseen.
 
Niin vapaa-aikana kuin koulupäivinä tulisi kiinnittää huomiota lasten älypuhelimien käytön rajoittamiseen. Älylaitteiden vapaa käyttö tunneilla haittaa merkittävästi keskittymistä. Laitteiden käyttö tunneilla tulisikin sallia vain silloin, kun niitä käytetään opiskeluun. Lisäksi esimerkiksi kotona on hyvä miettiä, milloin älylaite on hyödyllinen – ja milloin se tulisi laittaa pois. 

Aikuiset toimivat esimerkkinä

Meidän aikuisten tulee auttaa lapsia niin älylaitteiden turvallisessa käytössä kuin käytön rajoittamisessa. Laitteita tulisi käyttää aina perheissä yhdessä sovitulla tavalla, jolloin aikaa jää myös moneen muuhun mieleiseen asiaan ja harrastukseen. Meidän tulee myös olla lapsille ja nuorille aidosti läsnä sekä toimia roolimalleina älylaitteiden käytössä.  
 
DNA on järjestänyt jo muutamana vuonna kansallisen Älyvapaapäivän, jolloin kannustamme laittamaan älylaitteet päiväksi kokonaan sivuun. Päivän tarkoituksena on nostaa esiin sitä, kuinka älylaitteille on tärkeä paikkansa, mutta meille on aivan yhtä tärkeää olla välillä ilman niitä.  
  
Älylaite on hyvä renki, mutta huono isäntä.  

Avainsanat:

Vastuullisuutta ja huolenpitoa Töitä ja oppimista Lapsiperheen arkea

Tuoreimmat artikkelit ja blogit

12/2024 Artikkelien toimitus

Pelko ja häpeä estävät lasta hakemasta apua nettihäirintään

11/2024 Artikkelien toimitus

Laita hyvä kiertämään – Vaihtokapula tukee joulun aikaan Apuu-chatia

11/2024 Julia Arko

”Uskallan olla oma itseni” – Jenni on viihtynyt jo 20 vuotta DNA:lla

11/2024 Jussi Tolvanen

DNA:n toimitusjohtaja: Toimistopakko kielii luottamuspulasta tai laiskasta johtamisesta